— Pekka Haavisto

Haavisto ryhmäpuheessa: Pohjoismaista yhteistyötä tiivistettävä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa

Vihreät ehdottavat nykyistä aktiivisempaa pohjoismaista yhteistyötä ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksissä erityisesti Norjan, Ruotsin ja Suomen kesken.

– Vaikka joissakin pohjoismaisissa visioissa ollaan molemmat jalat tukevasti ilmassa, ei pohjoismainen yhteistyö saisi jäädä kuolleeksi kirjaimeksi. Esimerkiksi maiden puolustusvoimia uudistettaessa työnjako ja yhteistyö tarjoaisivat uusia mahdollisuuksia, kansanedustaja Pekka Haavisto sanoi Vihreiden ryhmäpuheessa.

Vihreä eduskuntaryhmä on huolissaan EU:n hiljaisuudesta ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Lissabonin sopimuksen jälkeen. Vihreät odottavat Suomen hallitukselta aktiivisempaa roolia EU:ssa ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksissä sen varmistamiseksi, etteivät Lissabonin sopimuksessa sovitut uudet periaatteet jäisi vain sopimustasolle.

– Suurten jäsenmaiden EU-rakenteiden ulkopuoliset aloitteet ovat lisääntyneet. Voikin jo kysyä, toimivatko huolella suunnitellut EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan rakenteet, vai siirrymmekö aikakauteen, jossa myös EU:n suuret pelaajat alkavat rakentaa peliään EU:n ulkopuolella? Suomen tulisi kuulua niihin maihin jotka muistuttavat, miten hyödyllisiä yhteiset rakenteet ovat.

Kansalaisyhteiskunnan yhteistyön lisääminen Suomen ja Venäjän välillä on myös tärkeä ulko- ja turvallisuuspoliittinen tekijä. On pidettävä huolta siitä, että Venäjä-yhteistyötä tiivistetään kansalaisyhteiskunnan tasolla ja meille tärkeillä sektoreilla, kuten ympäristönsuojelussa. Lähialueyhteistyön eri muodot tulee säilyttää ja niitä on kehitettävä.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa