— Ville Niinistö

Niinistö ryhmäpuheessa digiselonteosta: Tietovarantojen avoimuudesta Suomelle kilpailuvaltti

Suomella on pitkä kokemus luotettavien julkisten tietoaineistojen tuottamisesta. Tietoaineistojen avaaminen on maailmalla uusi asia, jolla Suomi voi nousta takaisin tietoyhteiskuntien kärkeen.

– Tieto ei kulu käytössä. Digitaalisessa muodossa jakaminen ei vähennä tiedon määrää, eikä heikennä sen laatua, vaan juuri päinvastoin. Avoin data hyödyttää kuitenkin vain, kun julkisesti tuotetut tietovarannot ovat vapaasti kaikkien hyödynnettävissä, sanoi kansanedustaja Ville Niinistö vihreiden ryhmäpuheessa.

Avoimiin tietoaineistoihin perustuvat sähköiset palvelut. Tietoaineistomme ovat usein arvokkaampia monissa sellaisissa tarkoituksissa, joita ei ole osattu edes ajatella tietoa kerättäessä.

Menestyäkseen sähköisten palveluiden on oltava paitsi toimivia, myös mahdollisimman helppoja käyttää.

– Yhä suurempi osa liikevaihdosta tulee jatkossa palveluista. Me pystymme sähköisissä palveluissa vähintään samaan kuin fyysisten tuotteiden valmistamisessa. Maailmassa, joka perustuu yhä suuremmassa määrin aineettomaan talouteen, meidän on tuotettava maailmanluokan palveluja.

Tietoyhteiskunnan luovuus syntyy sen vapaudesta. Sähköisessä maailmassa kansalaisten oikeudet taataan vanhoja perusoikeuksia tarkentamalla. Vihreä eduskuntaryhmä korostaa, että yksityisyyden suoja, ilmaisunvapaus ja esteettömyys ovat tietoyhteiskunnassa yhtä tärkeitä kuin vanhassakin maailmassa.

– Liian usein halu sääntelyyn tietoyhteiskunnan asioissa saa unohtamaan sen, että perusoikeuksia on puolustettava myös virtuaalisessa ympäristössä.

Puhe kokonaisudessaan verkossa