— Suvi Reijonen

Niinistö valtuuskunnassa: Emme voi pestä käsiämme Euroopan ongelmista

"On mahdollista, ettei Irlannin tilanne jää viimeiseksi tulipaloksi Euroopassa. On mahdollista, että edessä on vielä paljon syvempiä ongelmia.

Suomalaisessa keskustelussa talouskriisi on ollut jossain kaukana, Euroopan toisella laidalla, josta voisimme halutessamme pestä kätemme. Kriisitietoisuudessa olisi parannettavaa. Emme pysty eristämään kriisin syventymistä vain pahimpiin ongelmamaihin, jos markkinoiden luottamuspula jatkuu. Pään laittaminen pensaaseen ei ole nyt oikea ratkaisu. Toisaalta on tunnistettava julkisten resurssien rajat ja etsittävä vaihtoehtoisia ratkaisuja ulos kriisistä.

Samalla kun on tärkeää, että vaikeassa tilanteessa tunnistetaan riskit ja puhutaan niistä avoimesti, ei pidä sortua sellaiseen lietsontaan, jolla on itseään toteuttava vaikutus herkässä tilanteessa.

Vaalien lähestyessäkin poliitikoilla pitää olla rohkeutta etsiä toimivia ratkaisuja. Onneksi myös oppositiossa on kansanedustajia, jotka suhtautuvat tilanteen ratkaisuun maltilla - olen esimerkiksi arvostanut sitä tapaa, millä suuren valiokunnan puheenjohtaja Erkki Tuomioja on hoitanut asian käsittelyä eduskunnassa."

Puhe kokonaisuudessaan verkossa