— Suvi Reijonen

Ojansuu: Kirkolliskokouksen päätös oikeansuuntainen mutta riittämätön

Kirkolliskokous päätti tänään, että papeille laaditaan ohjeet homo- ja lesboparien kanssa rukoilemisesta. Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, seurakuntavaaliehdokas Kirsi Ojansuun mukaan päätös on askel oikeaan suuntaan, mutta riittämätön. Hän toivoo, että seuraava askel on homo- ja lesboparien siunaaminen ja lopulta vihkiminen. - On äärimmäisen tärkeää, että tästä eteenpäin homo- ja lesboparit saavat niin halutessaan seurakunnan ja Jumalan edessä yhteisen rukouksen liitolleen ja rakkaudelleen. Näin kirkko on kirkastanut keskeisintä sanomaansa: kaikille kuuluvaa esirukousta ja armoa. Askel kohti syrjimätöntä ja moniäänistä kansankirkkoa on otettu, ja siitä olen iloinen, Ojansuu sanoo. - On tärkeää, että kirkko jatkaa valitsemaansa suuntaan määrätietoisin askelin. Tämä on mahdollista vain, jos kirkon jäsenet nousevat puolustamaan oikeuksiaan kirkon sisällä. Seuraava mahdollisuus siihen on muutaman päivän kuluttua seurakuntavaaleissa, joissa valitaan seurakuntien ylimmät hallintoelimet. - Kirkko on tienristeyksessä ja toivon, että sen suunta jatkuu eteenpäin kirkolliskokouksen ja arkkipiispa Kari Mäkisen suuntaviivojen mukaan, Ojansuu vetoaa.