— Johanna Sumuvuori

Sumuvuori ryhmäpuheessa: Suomeen ei saa syntyä uutta laman sukupolvea

Hallituksen elvyttävä politiikka on toiminut. Tämän vuoden työllisyyskehitys on ollut odotettua parempaa ja erityisen huolestuttava nuorisotyöttömyys on saatu voimakkaaseen laskuun. Neljäs lisätalousarvio ja ensi vuoden talousarvion täydentäminen tähtäävät työttömyyden laskemiseen. Aiempia työllisyyttä parantavia määrärahapäätöksiä täydennetään kaikkiaan yli 67 miljoonan euron toimenpiteillä.

– Työllisyyden hoitaminen onkin hallituksen tehtävistä tärkeimpiä. Suomeen ei saa syntyä uutta laman sukupolvea, jota uhkaa pitkäaikaistyöttömyys ja syrjäytyminen. Siihen ei ole varaa inhimillisesti, eikä siihen ole varaa kansantaloudellisesti, kansanedustaja Johanna Sumuvuori sanoi Vihreiden ryhmäpuheessa.

Vihreä eduskuntaryhmä on tyytyväinen siihen, että Veikkaukselta tuloutetaan ylimääräiset 30 miljoonaa euroa tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön työllisyyden edistämiseksi. Se sisältää myös panostuksia etsivään nuorisotyöhön, nuorten työpajatoimintaan ja nuorisotalojen kunnostamiseen sekä rakentamiseen.

– Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus hyödyttää kaikkia – tämän päivän nuoret ovat juuri ne suomalaiset, jotka pitävät tulevaisuudessa ikääntyvän yhteiskuntamme palvelurakenteet pystyssä.

Vihreä eduskuntaryhmä pitää työmarkkinatuen tarveharkinnan lieventämistä erityisen hyvänä askelena kohti reilumpaa sosiaaliturvaa. Tulorajan nostaminen 320 eurolla parantaa arviolta 15 000 ihmisen asemaa.

– Uskomme, että tässä on otettu ensimmäinen askel tiellä kohti passivoivan tarveharkinnan poistamista. Vihreä eduskuntaryhmä totesi jo ensi vuoden budjetin lähetekeskustelussa syyskuussa, että puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen ei ole kannustavaa eikä tasa-arvoista. Perusturvan henkilökohtaisuus on vihreille tärkeä tavoite.

Metsähallituksen luontopalveluista leikattavaksi ehdotettujen rahojen palauttaminen talousarvioon jää eduskunnan budjettikäsittelyssä korjattavaksi. Vihreät olisivat halunneet sisällyttää palautuksen lisätalousarvioon. Luontopalveluilla on tärkeä tehtävä maamme tärkeimpien luontoarvojen kuten kansallispuistojen hoitamisessa ja saattamisessa suomalaisten helposti tavoitettaviksi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa