— Vesa Saarinen

Vihreässä tekijänoikeuspolitiikassa kulttuurin tekijät ja kuluttajat ovat ystäviä

Vihreiden tekijänoikeuspolitiikassa rakennetaan siltoja kulttuurin tekijöiden ja kuluttajien välille sekä innostetaan uuden kulttuurin luomiseen.

Tänään julkaistujen Vihreiden tekijänoikeuspoliittisten linjojen mukaan tekijänoikeuspolitiikan tärkein tehtävä on kannustaa luovan työn tekijöitä tekemään sitä, mitä he parhaiten osaavat – olemaan luovia ja tuottamaan uutta. Samalla on tärkeää tarjota kulttuurinjanoisille kansalaisille helpompia mahdollisuuksia nauttia tieteestä ja taiteesta.

- Tekijänoikeuslinjoissamme on etsitty punaista lankaa, joka yhdistää eri osapuolten näkemykset. Mielestämme kulttuurin tekijät ja kuluttajat ovat toistensa ystäviä, eivät vihollisia, kommentoi Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi.

Vihreiden tekijänoikeuslinjoissa määritellään Vihreiden näkemyksiä muun muassa suoja-aikoihin, hyvitysmaksujärjestelmään sekä laittomaan vertaisverkkolataamiseen.

- Vihreät ei ole piraattiporukka. Emme tavoittele laittoman vertaisverkkolataamisen laillistamista, vaan haluamme etsiä uusia keinoja, joilla tekijät ja kuluttajat saadaan lähemmäs toisiaan. Tavoitteena on, että esimerkiksi verkkopalveluita kehittämällä oikein toimiminen voidaan tehdä nettipiratismia houkuttelevammaksi, Laturi kertoo.

Suoja-aikoihin Vihreiden tekijänoikeuspoliittisissa linjoissa otetaan aivan uusi näkökulma: suoja-aikojen kestoa tarkastellaan erillisoikeuksina. Se tarkoittaa, että tekijänoikeuden suojaaman teoksen suoja-ajan kesto riippuu teoksen käyttötarkoituksesta. Esimerkiksi teoksen kaupallisen uudelleenhyödyntämisen suoja-aika on Vihreiden mallissa pidempi kuin teoksen hyödyntäminen esimerkiksi kollaasiteoksen osana.

- Suoja-aikakäytäntöä uudelleen ajattelemalla voimme paitsi taata tekijöille ja heidän teoksilleen oikeudenmukaisen kohtelun, myös helpottaa uuden kulttuurin syntyä esimerkiksi Internetissä. Suoja-aikamallimme on keskustelunavaus – siemen ajattelutavalle, jossa suoja-aikoja tarkastellaan tuoreesta näkökulmasta, Laturi kertoo.

Hyvitysmaksuihin Vihreillä on selvä kanta: ensin laajennetaan, sitten uudistetaan.

- Kulttuurialojen rahoituskriisin paikkaamiseksi hyvitysmaksua voidaan varovaisesti laajentaa. Mutta pidemmällä tähtäimellä on valmistauduttava koko järjestelmän remonttiin. Sekä tekijöiden ja kuluttajien tarpeet että teknologian kehitys on otettava tulevaisuudessa paremmin huomioon, Laturi kommentoi.

Vihreiden tekijänoikeuslinjoissa kerrotaan myös, että Vihreät haluaa selvän, aikataulutetun suunnitelman julkisin varoin tuotetun tiedon avaamiseksi (ns. avoin data). Työsuhdeolettamaan liittyvässä keskustelussa Vihreät asettuu heikomman osapuolen, eli työntekijän puolelle: lakiin on kirjattava tekijälle kuuluvat vähimmäisoikeudet. Työntekijän luovien töiden tekijänoikeuksien ei pidä jatkossakaan siirtyä automaattisesti työnantajalle

Vihreiden tekijäoikeuslinjapaperi hyväksyttiin puoluehallituksessa 26.11.2010. Koko linjapaperi: