— Suvi Reijonen

Vihreät lähtee leijonan kanssa vaaleihin: TAVOITTEENA UUSI SUOMI

- Teemoina talous, suvaitsevaisuus ja ympäristö

Vihreät avasi eduskuntavaalikampanjansa itsenäisyyspäivän aattona.

- Itsenäisyyspäivän aikaan on tapana muistella menneitä ja vaikeita hetkiä, joista on selvitty. Tämän itsenäisyyspäivän aattona me haluamme katsoa tulevaisuutta silmiin. Kampanjamme tavoite on uusi Suomi. Tämä on kampanja siitä, keitä me olemme ja mikä on tämän maan tulevaisuus, Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoi kampanjan avaustilaisuudessa Helsingissä.

Uusi Suomi rakentuu vihreän talouden, suvaitsevaisuuden ja ympäristön varaan.

- Olemme talouden tienhaarassa. Me haluamme, että Suomesta rakennetaan vihreän talouden maa, jonka vahvuus on korkeassa osaamisessa ja uudistumiskyvyssä. Haluamme rakentaa talouden, joka perustuu merkittäville vihreille investoinneille, paremmalle työelämälle ja huippuhyvälle koulutukselle, Sinnemäki sanoi.

- Olemme ahdasmielisyyden ja suvaitsevaisuuden tienhaarassa: vaaleista on tulossa kamppailu suomalaisten arvoista, suomalaisuuden merkityksestä. Uusi Suomi on avoin ja moderni Suomi, se on meidän vaihtoehtomme konservatiiviselle ja sulkeutuvalle Suomelle. Uudessa Suomessa jokainen voi olla oma itsensä huolimatta syntymäpaikasta tai siitä, sattuuko olemaan homo.

- Tienhaarassa olemme myös sen suhteen, millaisen ympäristön jätämme jälkeemme. Ilmastomuutos on tämän vuosisadan suurin haaste. Se, tehdäänkö ilmastokriisin estämiseksi jotain, on poliittinen päätös. Me sanomme: ilmaston lämpeneminen voidaan vielä hillitä. Kyse on päätöksistä, jotka joskus myös maksavat, Sinnemäki sanoi.

Vihreiden itsenäisyyspäivänä julkistettu kampanjasymboli on vihreä leijona.

- Meille leijona on hyvän puolella. Haluamme, että Suomen symbolista tulee mieleen edistyksellisyys ja avoin suhtautuminen maailmaan. Uuden Suomen leijona puolustaa isänmaan luontoarvoja ja jokaisen ihmisen oikeutta elää sellaisena kuin on, tasa-arvoisena muiden kanssa.

- Uudessa Suomessa vastaukset eivät löydy sisäänpäin käpertymisestä ja vanhoissa ajoissa roikkumisesta. Vihreille leijona ei ole mikään pankolla makaava lihava kotikissa, joka vain toivoo, että suuri maailma pysyy oven takana. Lähdemme leijonan kanssa vaaleihin siitä, mitä on Suomi ja suomalaisuus, Sinnemäki sanoi.

Kampanjamateriaali (uuden Suomen manifesti, Sinnemäen kampanja-avauspuhe, kampanjan logot, uuden Suomen video) verkossa osoitteessa: