— Suvi Reijonen

Vihreät tyytyväisiä eduskunnan budjettineuvotteluihin: Luontopalveluiden rahat turvattiin

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät pääsivät tänä aamuna sopuun ensi vuoden budjetista. Hallituksen elokuisen budjettiriihen jälkeen eduskuntaryhmät ovat syksyn aikana neuvotelleet n. 60 miljoonan euron jakovaran kohdentamisesta. Vihreiden neuvottelijoina toimivat valtiovarainvaliokunnan jäsenet, kansanedustaja ja Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kirsi Ojansuu sekä kansanedustaja Johanna Sumuvuori. – Saimme eduskunnassa läpi monia todella tärkeitä asioita. Yksi Vihreille olennaisimmasta on Metsähallituksen luontopalveluihin kohdennettavat 3,6 miljoonaa euroa. Tällä rahalla vältetään pahimmat kansallispuistojen ja luonnonsuojelualueiden palveluihin kohdistettavat säästöt, Ojansuu toteaa. – Olen ylpeä kohdennuksista joukkoliikenteeseen. Näillä varoilla varmistetaan mm. Lahteen liikennöivän Z-junavuoron jatkuminen. Lisäksi nyt budjetista löytyvät tärkeät järjestöjen rahat: rauhanjärjestöt, ihmisoikeusliitto, Kuurojen maailmanliitto, kansalaisjärjestöjen konfliktinehkäisyverkosto sekä ympäristöjärjestöt. – Rahaa saatiin myös maahanmuuttajien omille järjestöille. Olen todella tyytyväinen myös lisäpanostuksesta siviilikriisinhallintaan ja öljyntorjuntaan, Sumuvuori iloitsee. Budjetista osoitetaan päihdeäitien kuntouttamiseen 1,5 miljoonaa, ja varoja tähän tarkoitukseen lisätään myös valtionosuuksiin. Päihdeäitien kuntoutuksen tukeminen budjetin kautta on erityisen tärkeää, koska rahoitus Raha-automaattiyhdistyksen kautta on vähenemässä. Eduskunta lisäsi rahoitusta myös mm. nuorten työpajatoimintaan, ympäristötöihin, kiintiöpakolaisten kuntakorvauksiin, valtion taidemuseon hankintoihin, vaalitutkimukseen ja rikosuhripäivystykseen.