— Suvi Reijonen

Laturi: Perussuomalaisten tie on vahingollinen Suomelle

Perussuomalaiset julkistivat viime perjantaina vihdoin omia tavoitteitaan. Tähän saakka perussuomalaisten mielipiteet ovat olleet pääasiassa oletusten varassa.

- Tavoitteet eivät yllättäneet, eikä myöskään se, että puheenjohtaja Soini oli valmis keskustelemaan ja joustamaan lähes kaikista puolueensa tavoitteista. Näyttää siltä, että selkärankaisina esiintyneet perussuomalaiset ovat vallanjanoisina valmiita joustamaan periaatteistaan, Vihreiden puoluesihteri Panu Laturi sanoi Jyväskylässä Vihreiden Tammipäivillä.

- Perussuomalaisten tavoitteiden perusteella olen huolissani Suomen tulevaisuudesta. Jos perussuomalaisten linja muodostuu seuraavan hallituksen linjaksi, on tiemme hidas kuihtuminen. Meillä ei ole varaa kääntyä näin voimakkaasti taaksepäin. Vihreiden vaaliohjelma ja tavoitteet perustuvat siihen, että Suomen pitää uudistua. Me näemme, että se on ainoa tie, jolla Suomi säilyy kilpailykykyisenä, ja jolla pystymme luomaan Suomeen uusia työpaikkoja.

- Esimerkiksi perussuomalaisten väite, että energiaverouudistus kurjistaa maaseudun, on täysin väärä. Energiaverouudistus ja panostus uusiutuviin energioihin päinvastoin luo maaseudulle lisää työpaikkoja. Panostus uusiutuviin energiamuotoihin pitää nähdä mahdollisuuten, ei uhkana. Se on keskeinen asia maaseudun pitämiseksi elinvoimaisena, Laturi sanoi.

- Onneksi näyttää siltä, että perussuomalaiset ovat ajamassa itseään nurkkaan. Soinin kynnyskysymykseksi nostama EU-jäsenyyden mainitseminen perustuslaissa on puhdasta populismia ja samalla asia, joka voi sulkea Timo Soinin ministeritien.

- Jos perussuomalaiset ovat oikeasti köyhän ihmisen asialla, heidän pitäisi ennemminkin tukea voimakkaasti unionia. Voimakkaasti globalisoituneessa maailmassa Suomi ei pysty puolustamaan yksin esimerkiksi työntekijöiden oikeuksia.

Vihreät kannattavat sitä, että EU-jäsenyys on mainittu perustuslaissa.

- On ilmiselvää, että jos seuraavan hallituksen ohjelma perustuu Timo Soinin esittämille kannoille, Vihreät ja Perussuomalaiset eivät sovi samaan hallitukseen. Olemme poliittisesti aivan liian kaukana toisistamme. Me haluamme Suomen, jossa työpaikkoja syntyy niille aloille, joilla maailmalla on kysyntää. Vähäpäästöisessä maailmassa tarvitaan esimerkiksi passiivitaloja, sähköautoja, tuulivoimaa ja älykästä liikennettä. Me tavoittelemme viheraloille ja palveluihin vähintään 50 000 uutta työpaikkaa.

- Haluamme Suomeen yrityksiä, jotka valloittavat maailmanmarkkinoita. Se ei ole mahdollista, jos Suomi käpertyy Euroopan peränurkaksi ja sanoutuu irti kansainvälisistä sopimuksista ja yhteistyöstä. Perussuomalaisten tie on sulkeutunut ja pelokas. Se on suomalaisille vahingollinen tie, Laturi sanoi.