— Suvi Reijonen

Vihreä eduskuntaryhmä: Mielenosoittamista eduskuntatalon edessä ei pidä hankaloittaa

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä ei ole tarpeen kiristää eduskuntatalon edessä tapahtuvien mielenosoitusten ehtoja.

- On tärkeää, että eduskunta on helposti lähetyttävä kansalaisille. Kansanvaltaan kuuluu se, että kansalla on valtaa vaikuttaa. Eduskunnan portailla ja portaikon edessä järjestetyt mielenosoitukset kuuluvat tärkeänä perinteenä suomalaisten sananvapauden ja kokoontumisvapauden toteutumiseen, eikä niiden järjestämistä pidä hankaloittaa, sanoo vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

- Eduskunnan kansliatoimikunnassa muutosta on ainoastaan perusteltu kunnossapidon helpottumisella, ei kokoontumisvapauden rajoittamisella. Vihreä eduskuntaryhmä ei hyväksy kokoontumisvapauden rajoittamista julkisuudessa epäilyllä tavalla ja tuo asian kansliatoimikunnan käsittelyyn, Niinistö sanoo.

- Meidän mielestämme eduskunnan on näytettävä esimerkkiä siinä, että kaikenlainen sananvapaus toteutuu sen omassa toiminnassa ja ohjeistuksissa. On symbolisestikin merkittävä teko, jos eduskunta ja sen toimijat eristäytyvät ihmisistä näin konkreettisella tavalla.

- Jos kansanedustajia tai eduskunnan henkilöstä kohtaan käyttäydytään rappusilla häiritsevästi tai agressiivisesti, siihen on aivan riittävät keinot puuttua jo nykyisessä järjestelmässä, Niinistö sanoo.