— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus vaatii ruuhkamaksujen tuottoja joukko- ja kevyelle liikenteelle: Ruuhkamaksut jo seuraavaan hallitusohjelmaan

- Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmä julkaisi raportin ruuhkamaksujen ja yksityisyydensuojan yhteensovittamisesta

Vihreiden puoluehallitus vaatii ruuhkamaksun käyttöönottoa tulevalla vaalikaudella. Ruuhkamaksuilla voidaan vähentää tehokkaasti autoilun haittoja ja kerätä varoja kestävän liikenteen kehittämiseen.

- Ruuhkamaksujen käyttöönotossa on paljon voittajia. Ruuhkat lievenevät, matka-ajat lyhenevät, joukkoliikenteen suosio kasvaa, liikenneturvallisuus paranee ja päästöt vähenevät. Ruuhkamaksujen käyttöönotto on kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan ja toteutettava jo ensi vaalikaudella, sanoo Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi. Hän on myös Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmän puheenjohtaja.

Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee lehtitietojen mukaan ruuhkamaksuihin kilometripohjaista maksua, joka olisi Helsingin seudun ydinalueella kahdeksan senttiä ja kehysalueilla neljä senttiä kilometriltä.

Liikenne- ja viestintäministeriö tähtää maksujen käyttöönottoon vasta vuonna 2016.

- Aikataulu on liian hidas. Liikenneselvitysten mukaan Helsingin päätieverkko on tukkeutumassa jo vuoteen 2017 mennessä. Varojen keruu ja joukkoliikenteen kehittäminen täytyy aloittaa ajoissa. Tulevalla vaalikaudella on vaikea kuvitella pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämiseen muuta uutta rahanlähdettä kuin ruuhkamaksut. Tuotot on ohjattava joukko- ja kevyen liikenteen kehittämiseen, Kasvi vaatii.

Vihreiden puoluehallitus painottaa, että ruuhkamaksut on myös toteutettava yksityisyydensuojaa vaarantamatta. Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmä on laatinut tämän keskustelun edistämiseksi raportin, jossa käydään läpi maksujen riskejä yksityisyydensuojalle ja tavoista ratkaista näitä riskejä tavalla, joka parhaiten turvaa yksityisyydensuojan.

- Yksityisyydensuojan kannalta paras on järjestelmä, joka kerää käyttäjistä tietoja mahdollisimman vähän ja mahdollisimman lyhyeksi aikaa, Kasvi sanoo.

Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmän raportti ”Ruuhkamaksujärjestelmien yksityisyydensuoja”:

LiiteKoko
PDF icon Ruuhkamaksuraportti.pdf169.53 KB