— Suvi Reijonen

Panu Laturin puhe Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Iisalmessa 26.2.2011

Hyvä valtuuskunta

Olemme tilanteessa, jossa valitaan Suomen suunta. Menemmekö kohti uutta Suomea vai käännymmekö kohti vanhaa Suomea. Nyt päätetään, jatkammeko sillä menestyksen tiellä, joka nosti Suomen 1990-luvun laman jälkeen. Sillä tiellä joka perustuu kansainvälisyyteen ja uudistumiseen. Tiellä vapauteen, dynaamisuuteen ja avoimuuteen.

Suomi on pieni avoin talous, jonka vahvuudet ovat olleet hyvä koulutustaso, avoin suhtautuminen uusiin asioihin ja innovatiivisuus, jolla olemme pystyneet nousemaan maailman kärkeen sekä informaatioteknologiassa, että monissa muissa asioissa. Ja tätä kautta olemme voineet rakentaa ja rahoittaa kaikkien suomalaisten arvostaman pohjoismaisen hyvinvointivaltion.

Suomi kuuluu niiden maiden joukkoon, joka on hyötynyt erittäin paljon Euroopan Unionista. Vientiin perustuvana maana me olemme hyötyneet sisämarkkinoista.

Nyt olemme murroksessa. Nokia on ongelmissa, finanssikriisi vaivaa. Kuitenkin Suomen strategia on ollut oikea. Euroopan Unionia tarvitaan enemmän kuin koskaan niiden ongelmien ratkaisuun joihin Suomi on liian pieni. Kansainvälisyys, korkea teknologia ja osaaminen ovat valttejamme. Emme voi kilpailla massatuotteilla, vaan meidän on tehtävä uutta ja oltava siinä paras. Tämä koskee myös julkista sektoria. Meillä on oltava kyky uudistua ja uudistaa. Emme voi pysähtyä ja jäädä haaveilemaan.

Hyvä valtuuskunta

Uusi Suomi tarkoittaa meille sitä mitä Green New Deal tarkoittaa saksan vihreille. Se tarkoittaa samaa mitä Modernisera Sverige Ruotsin Vihreille. Uusi Suomi on se yhteiskunta johon uskomme.

Uusi Suomen taloudellinen tulevaisuus perustuu luovuuteen ja innovatiivisuuteen, sekä siihen että pystymme uudistumaan. Me emme voi enää elää Kekkosen ajan suomessa. Suomen pitää pystyä käyttämään tilaisuutensa hyvin, olemaan ketterä ja kansainvälinen. Meillä on mahdollisuudet. Ilmastonmuutoksen torjunta luo työtä. Saksassa se on nopeimmin kasvanut talouden ala. Ilmastonmuutoksen torjunta työllistää koko Suomessa. Me tarvitsemme paljon uusia luovan alan yrityksiä, Puurakentamista. Uutta. Olen vahvasti sitä mieltä, että suomen tulevaisuus lepää dynaamisuudessa ja kansainvälisyydessä. Siinä, että suomi on avoin ja innovatiivinen maa joka ei pelkää uudistua.

Finanssikriisi on myös osoittanut että Euroopan Unionia tarvitaan. Me tarvitsemme säännöt, joilla pystytään rajoittamaan villiä kapitalismia ja sääntelemään rahoitusmarkkinoiden ylilyöntejä. Sitä tarvitaan estämään epätervettä verokilpailua. Siihen ei Suomi yksin pysty. Timo Soini, Euroopan unioni on juuri pienen suomen ja suomalaisen ystävä, ei vihollinen.

Hyvä valtuuskunta

Meillä on käynnissä poliittinen murros, joka näyttää kiteytyvät protestiksi seuraavissa vaaleissa. Uudeksi kuninkaantekijäksi näyttää muodostuvan Perussuomalaiset, tai oikeammin Timo Soini ja Matti Putkonen.

Olen huolestunut Suomen puolesta. Huolta ei vähentänyt perussuomalaisten tuore ohjelma, jonka luin eilen. Ohjelma on suorastaan vastakohta sille, mikä on ollut Suomen menestyksen strategia ja salaisuus ja mitä Suomen pitäisi tulevaisuudessa olla.

Jos Soini on vallassa, voimme sanoa hei hei kansainvälisyydelle, luovalle vapaalle ilmapiirille ja avoimuudelle: perussuomalaisten poliittinen ohjelma määrittelee perussuomalaiset "kansallismieliseksi ja kristillissosiaaliseksi" puolueeksi. Ohjelman perusteella Perussuomalaiset on nationalistinen, kansallisromantiikan aikakaudelle haikaileva vanhoillinen konservatiivipuolue. Puolue jolle Euroopan unioni on se suuri saatana.

Jos Soini on vallassa, voimme sanoa hei hei vapaudelle ja yksilöllisyydelle: Perussuomalaiset ilmoittavat, että haluavat ”jättää Suomen tuleville sukupolville moraaliselta tasoltaan paremmassa kunnossa kuin se on tänä päivänä”. Siksi perussuomalaiset määrittelevät ohjelmassaan sitä, mikä on "oikeaa", "hyvää", "moraalista" ja "tukemisen arvoista", tai "suomalaisten arvojen" mukaista. Perussuomalaiset rakentaa kansallisromantiikkaan vedoten mielikuvaa siitä, mitä on olla oikea suomalainen ja mitä on oikea suomalaisuus sekä mitkä ovat oikeita suomalaisia arvoja. Näin puolue määrittelee oikeaa ja väärää moraalia. Oikeaa ja väärää tapaa olla suomalainen.

Mielestäni ohjelmassa on ehkä kaikkein pelottavinta vaatimus rakentaa politiikkaa sen pohjalle, minkä puolue määrittää moraalisesti oikeaksi. Tätä persut haluavat edistää paitsi taiteen, myös koulutuspolitiikan keinoin - on hieman pelottavaa, että puolueen poliittisessa ohjelmassa esimerkiksi sanotaan, millä tavalla ja sävyllä historiaa tulisi suomalaisille opettaa.

Jos Soini on vallassa, voimme sanoa hei hei vapaalle kritiikille ja kulttuurille: Perussuomalaiset haluavat politisoida myös kulttuurin. Perussuomalaisten mielestä "kulttuuristamme on huolehdittava poliittisin keinoin", sillä tämä edistää kansallisen identiteetin rakentumista. Sitä vaaditaan, sillä "yhteinen kansallinen identiteetti edistää myös kansalaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta". "Perussuomalaiset kokevat suomalaisen kulttuuriperinnön säilyttämisen olevan ensisijaista. Se on vastakohta vihreiden linjalle, joka on uuden luominen, vapaus ja kokeilemaan kannustaminen.

Minulle tämä kaikki tuo mieleen maat joissa puolue määrittää mikä on moraalisesti oikein ja väärin – Neuvostoliitto, Malesia.

Hyvä valtuuskunta,

Perussuomalaiset pidetään poissa hallituksesta vain sillä, että Vihreät saavat tarpeeksi korkean kannatuksen syrjäyttääkseen perussuomalaiset. ”Jos vihreät saavat yhdenkin paikan enemmän kuin me, se on siinä. Siinä olen Anni Sinnemäen kanssa samaa mieltä, että samaan hallitukseen emme mahdu”.

Jos haluamme menestyä myös tulevaisuudessa, meidän on tehtävä töitä. Paljon töitä. Myöskään vapaamielisen, avoimen Suomen kannattajilla ei ole varaa nukkua näissä vaaleissa, jos he eivät halua kuria ja järjestystä sekä perussuomalaisten määrittämää moraalia. Vain vihreät voivat estää perussuomalaisten pääsyn hallitukseen.

Yhdysvaltojen menestyvimmät alueet ovat myös yhdysvaltojen avoimimpia ja liberaaleimpia alueita. Eli juuri sellaisia alueita mitä perussuomalaiset vastustavat. San Francisco on varmasti yhdysvaltain suvaitsevaisin ja vapaamielisin kaupunki. Samalla se ja sen ympärillä oleva piilaakso ovat yhdysvaltojen luovuuden kehtoja. New York, Boston ja Seattle ovat myös konservatiiveille kauhun kaupunkeja. Ne ovat kuitenkin niitä alueita mihin uudet, tietointensiiviset ja luovat työpaikat syntyvät. Ne ovat yhdysvaltain talouden moottoreita.

Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa perussuomalaisiin. Sillä todellisuus on aivan muuta kuin mitä perussuomalaiset haluavat. Yhtenäiskulttuurin aika on ohi. Kansainvälisyys ja globalistuminen on tosiasia. Työpaikat hajaantuvat. Tulevaisuutta eikä työpaikkoja voi laskea enää kekkosen aikaiselle suuryrityspolitiikalle. Ihmiset haluavat estää ilmastonmuutoksen ja säilyttää ympäristön. Ihmiset kannattavat tasa-arvoista avioliittolakia. Maailma on muuttunut, Sorry Timo ja Matti.