— Suvi Reijonen

Panu Laturin puhe Vihreille puheenjohtajille

Seuraavat vaalit ovat linjavaalit. Eivät vain siinä käännymmekö taaksepäin, johon meillä ei ole varaa. Vaan myös siinä, mitä tapahtuu vanhalle poliittiselle kulttuurille. Sille kulttuurille mitä vastaan vihreät ovat taistelleet alusta alkaen.

Meidän ensimmäinen suuri vaalivoittomme tuli vuonna 1992 kunnallisvaaleissa, jolloin vaadimme muutosta kuntien poliittiseen kulttuuriin. Siihen nykyisin käsittämättömään sulle-mulle peliin jota varsinkin kuntien kaavoituksessa tapahtui. Tällöin olimme ainoita jotka sitä vaativat.

Paljon on siitä muuttunut, mutta edelleenkin näyttää siltä että paljon on tehtävää. Vai mitä sanotte siitä, että keskustajohto tarjoaa maksullisia lounaita yritysjohtajille. Ilkka Kanerva jatkaa maakuntahallituksen puheenjohtajana, vanhojen suurten puolueiden siunauksella. Paavo Lipponen vuotaa tietoja yhdysvaltoihin. Metalliliitto kirjoittaa Perussuomalaisten ilmasto-ohjelman - Tai siis putkonen kirjoittaa. Tässä vain tämän viikon tapahtumia.

Vaalien ja politiikan on muututtava.

Vaalit tulee käydä avoimin kortein. Myös muiden kuin meidän. Me olemme aina näin tehneet ja siitä voi olla ylpeä.

Lupaamme, että

- kaikki vihreät ehdokkaat tekevät vapaaehtoisen ennakkoilmoituksen kampanjansa tuloista ja menoista (ja julkaisevat vastaavat tiedot nettisivuillaan) ennen vaaleja

- vihreät yhdistykset (ainakin piirijärjestöt, liittojärjestöt ja isoimmat kunnallisjärjestöt) julkaisevat omat kampanjakulunsa ja -rahoituksensa nettisivuillaan myös ennen vaaleja.

Kannustamme ehdokkaita reaaliaikaiseen seurantaan nettisivuillaan.

Siksi voi olla toiveajattelua, mutta olisi toivottavaa, että muut puolueet kertoisivat niin avoimesti kuin vihreät ovat kertoneet myös vanhasta rahoituksestaan. Maan tapa on vanhojen puolueiden tapa.

Mutta vaalirahoituksen avoimuus ei riitä:

Avoimuutta tarvittaisiin myös muuhun politiikkaan: On kerrottava kenen leipää syö. Puolueiden tuleekin rehellisesti kertoa äänestäjilleen se, millaiset sidokset puolueella on erilaisiin etujärjestöihin ja lobbareihin. Ei kannata ottaa omaan suuhunsa asioita jotka eivät ole omia: tästä viimeisenä esimerkkinä perussuomalaisten ilmastopolittinen ohjelma, jota Soini väitti omaksi ohjelmakseen. Vaikka se todellisuudessa olikin metalliliiton ohjelma. Tässä tärkeintä ei ole se, onko perussuomalaisten ohjelma sama kuin metalliliiton. Tärkeintä avoimuuden kannalta on se, että tämä kytkös kerrotaan. Ollaan rehellisiä. Ja perussuomalaiset eivät ole tässä yksin, vastaavaa on nähty esimerkiksi Kokoomuksen europarlamenttiryhmän EPP:n toiminnassa parlamentissa.

Äänestäjien pitää saada tietää, kuka puolueiden linjan määrää ja minkä etujärjestön taskussa puolueen johto on. Vihreät haluaa ajatella päätöksiä koko Suomen - ja maailmankin - kannalta, ei vain ajaa jonkin kapean eturyhmän itsekkäitä etuja.

Avoimuutta haluamme myös siihen, että puolueet kertovat vaalitavoitteensa ja varsinkin talouslinjansa avoimesti. Demareiden verolinjat puuttuvat edelleen, ja kokoomuksen verolinja jätti paljon kysymyksiä, koska se luottaa niin vahvasti mahdollisiin dynaamisiin vaikutuksiin.

Vihreiden uusi Suomi on avoin Suomi, jossa korruptiolle ei ole sijaa ja rötösherrat pannaan kuriin.