— Suvi Reijonen

Sinnemäki puheenjohtajapäivänä: Matalat tuloerot synnyttävät luottamusta

"Suurista puolueista kokoomus on tähän mennessä esittänyt veromallinsa julkisesti. Olen pettynyt siihen kokoomuksen malliin, koska se käytännössä lisää tuloeroja ja johtaisi toteutuessaan suuriin leikkaustarpeisiin hyvinvointipalveluissa.

On epärehellistä luvata, että vähäosaisimpien etuja ei leikata, kun kuitenkin ollaan näköjään valmiita siihen, että tuloerot edelleen kasvavat.

Haluan nyt kysyä kokoomukselta, onko se valmis siihen, että ihmisten välinen luottamus repeää ja tuloerot kasvavat? Korkeiden tuloerojen maassa ihmiset eivät luota toisiinsa ja vastuu toisista ihmisistä murtuu.

Vihreät ovat sitoutuneet sekä tuloerojen kaventamiseen että köyhyyden torjumiseen seuraavalla vaalikaudella. Köyhyyttä torjutaan parhaiten niin, että sosiaaliturva on riittävällä tasolla ja että ihmiset voivat tehdä töitä. Siksi emme ole valmiita karsimaan sosiaaliturvasta ja keskeisistä hyvinvointipalveluista tiukkoinakaan taloudellisena aikana. Säästöjen on löydyttävä muualta", Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoi Vihreiden puheenjohtajapäivänä.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa