— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Egyptin ja Tunisian uudistusvoimat tarvitsevat tukea nyt - Suomen tulee tarjota apuaan demokratiaosaajana

Vihreät vaatii, että Suomi ja Euroopan unioni antavat välittömästi tukensa Tunisian ja Egyptin nopealle demokratisoitumiselle. Vihreät ehdottaa myös että Suomi voisi tarjota apuaan demokratiaosaajana Tunisian vaaleihin.

Tunisiasta alkanut kansalaisliikehdintä on levinnyt nopeasti Egyptiin ja myös muihin harvainvaltaisesti hallittuihin arabivaltioihin. Vihreät iloitsee ruohonjuuritason äänestä demokratian ja vapauden puolesta. Pidätykset sekä väkivalta rauhanomaisia mielenosoittajia, toimittajia ja ihmisoikeusaktivisteja vastaan on tuomittava jyrkästi.

Vihreät sekä Suomessa että Euroopassa tukevat Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän kansalaisten vaatimuksia vapaista vaaleista ja vaativat että Euroopan unionin on välittömästi annettava voimakas tukensa mielenosoittajille ja maiden kansalaisyhteiskunnille. EU:n on syytä katsoa peiliin ja tarkistaa pelisäännöt myös suhteissaan muun muassa Jordaniaan ja Algeriaan.

Demokratisoitumista alueella on tuettava kaikin tavoin.

- Euroopan pitää tukea sitä, että muutoksesta tulee todellinen ja tarjottava apuaan sekä avointen ja vapaiden vaalien järjestämisessä että kansalaisyhteiskunnan rakentamisessa. Vaaleissa kaikille osapuolille tulisi tarjota tasapuolinen mahdollisuus kampanjointiin, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

- Suomella on myös arvokasta demokratiaosaamista, jota voisimme tarjota sekä tunisialaisten että egyptiläisten käyttöön jo ennen tulevia vaaleja.

Erityisesti Egyptin muutokset tulevat näyttämään suuntaa koko arabimaailmalle ja Vihreät toivovat että muutokset kulkevat demokratian suuntaan.

- Näemme nyt uuden puolen näissä kansalaisyhteiskunnissa, jotka länsimaissa usein liitetään ainoastaan ääri-islamistiseen länsivastaisuuteen. Nuorten ja naisten vahva rooli muutosten käyntiin panijana on historiallinen alueella, ja monet mielenosoittajat tuntuvat ottavan Turkista mallia modernia muslimivaltiota varten, Niinistö sanoo.

Vihreät muistuttaa kansanvallan tarkoittavan myös sen hyväksymistä, että uskonnolliset järjestöt, kuten Egyptin Muslimiveljeskunta, saavat toimia vapaasti lakien puitteissa ja että ääriliikkeiden kasvuun puututaan muulla tavoin kuin valtion terrorilla.

EU:n kauppa- ja lähialuepolitiikka on Välimeren eteläpuolella ollut pahassa ristiriidassa sen markkinoimien arvojen kanssa. Vihreät vaatii että EU vetää taloudellisen tukensa pois diktaattoreilta.