— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Rataverkon kuntoa parannettava ensi vaalikaudella

Vihreiden puoluehallitus pitää huolestuttavana ratayhteyksien rapistumista ja junien jatkuvaa myöhästelyä. Iisalmessa viime perjantaina kokoontunut puoluehallitus muistuttaa, että Vihreät on esittänyt mittavan, 2,6 miljardin euron raideliikenneohjelman aloittamista ensi vaalikaudella.

- Vihreiden tavoittelemassa uudessa Suomessa radat ovat paremmassa kunnossa. Investointipakettimme korjaa ison osan maakuntien juna- ja joukkoliikenteen ongelmista. Esimerkiksi Pieksämäki-Kuopio-rataosuutta tulee kunnostaa, Pieksämäki-Savonlinna-rataosuuden henkilöliikenne palauttaa ja turvallisuutta heikentäviä tasoristeyksiä poistaa. Samanlaisia toimenpiteitä haluamme tehdä monilla muillakin maakuntien rataosuuksilla, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki.

Vuosille 2012-20 ajoitettu vihreiden raideliikenneohjelma sisältää runsaasti rahaa maakuntien kannalta keskeisiin perusradanpidon parannuksiin, tasoristeysten poistamisiin, ohituspaikkoihin, kaksoisraiteisiin, joukkoliikenteen tukiin ja junaliikenteen ostoihin. Rahoitus löytyisi kohdentamalla liikennemäärärahoja uudelleen, ottamalla pääkaupunkiseudulla käyttöön ruuhkamaksut ja myymällä osuuksia valtionyhtiöistä, joiden omistaminen ei ole valtiolle strategisesti välttämätöntä.

- Keskeinen liikenteen solmukohta, Kuopion matkakeskus, on yksi esimerkki Vihreiden tavoittelemista uusista kaupunkiseutujen joukkoliikennehankkeista. Ostoliikenteeseen varaamillamme rahoilla taas turvataan tai aloitetaan liikenne vähäliikenteisillä radoilla. Tavaraliikenteessä raskaat rekat pitää siirtää rautateille. Tämä auttaa vähentämään huomattavasti teiden ylläpidon kustannuksia, parantamaan liikenneturvallisuutta ja pienentämään päästöjä. Käytännössä asiaa voidaan edistää logistiikkakeskuksilla, Sinnemäki ehdottaa.

Koko maan raideliikenteeseen on tänä talvenakin heijastunut Helsingin ratapihan tukkoisuus. Vihreät vaatii, että ongelmaa tulee helpottaa heti lisätoimenpiteillä.