— Suvi Reijonen

Brax valtuuskunnassa: Terveydenhuollon rakenteista päätettävä hallitusneuvotteluissa

Oikeusministeri Tuija Brax kommentoi Vihreiden puoluevaltuuskunnassa kokoomuksen ja keskustan asemasotaa terveyspalveluiden järjestämisessä. Brax on kuluvana hallituskautena ollut osaltaan vastuussa terveydenhuollon rakenteista keskeisten ministerityöryhmien jäsenenä.

- On aika kertoa seuraava karu tarina: neljä vuotta on pitkälti mennyt Keskustan ja Kokoomuksen asemasotaan, selvityksiin ja laihoihin, joskin välttämättömiin kompromisseihin. Ministerikollega Paula Risikkoa vapaasti lainatakseni: ”Selvityksiä on tehty jo niin paljon, että niitä voisi vaikka pelloille levitellä.”

- Siksi eräs Keskustan vaade on syytä tyrmätä heti ja selvästi. Keskusta nimittäin näkee, että asian valmistelu hoidetaan ensi vaalikaudella parlamentaarisessa komiteassa. Tähän sisältyy merkittävä riski, että ratkaisut aina vaan lykkääntyvät, Brax varoitti.

- Hallitusneuvotteluissa on uskallettava tehdä valintoja. Uutta nelivuotista asemasotaa parlamentaarisessa komiteassa eivät Suomen sairaat enää kestä. Säätytalolta ei saa poistua ennen kuin perusvalinnat on tehty. Sen pohjalta voidaan toki sitten ripeässä tahdissa käydä läpi avoin prosessi, jossa kaikki eduskuntapuolueet ovat mukana. Vastuun on kuitenkin oltava koko ajan selvä: hallitus tekee mitä isänmaa tarvitsee, eikä aikaile loputtomien reviiririitojen ja arvovaltakiistojen maailmassa, Brax sanoi.

Vihreät ovat valmiit sosiaali- ja terveydenhuollon rohkeaan rakenteelliseen uudistukseen.

- Nykyinen rakenne, jossa rahoitus ja vastuu palveluista ovat pirstaleisia, joutaa pois. Palvelut on järjestettävä kokonaisuutena. Eri toimijoille ei enää saa syntyä kannusteita siirrellä asiakkaita toisen rahoittajan vastuulle. Sosiaalipalveluiden, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteentoimivuus on varmistettava. Keskeistä on myös se, että sosiaali- ja terveydenhuollosta päätetään demokraattisin menettelyin, Brax sanoi.

Vihreät ovat pitäneet esillä miljoonapiiriajatusta.

- Hyvä vaihtoehto palveluiden järjestämiseen voisi olla viiden hyvinvointipiirin perustaminen. Näin loisimme tehokkuutta, yhdenvertaisuutta ja selkeyttä.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa: