— Suvi Reijonen

Brax vastaa Sailakselle: Raavat miehet on vihreiden vaaliohjelmassa huomioitu

Oikeusministeri Tuija Brax vastaa valtiosihteeri Raimo Sailaksen tämäpäiväisiin kommentteihin:

”Puolueeton virkamies valtiosihteeri Sailas kommentoi tänään eri puolueita ja yllättäen arvostelee muun muassa kokoomusta ja vihreitä, muttei taustapuoluettaan demareita. Vihreät saavat tunnustusta talouspolitiikastaan sen verran, että monista muista puolueista poiketen ”lukuja riittää”.

Sailaksen mielestä vihreät ei ymmärrä raavaiden miesten vientiteollisuuden työpaikkojen päälle ja eläinten pitäminen pienissä häkeissä kärsimässä on ”pieni menestyvä toimiala”.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun vaalien alla olemme eri mieltä Sailaksen kanssa ja vaalien välillä saaneet tahtomme läpi. Pariin otteeseen Sailas on näyttävästi vaatinut leikkauksia niin päivähoitoon kuin kotihoidontukeenkin, mutta vihreiden tasa-arvoinen perhepolitiikka on voittanut. Paluu 50-luvulle on torjuttu.

Lienee yleisesti tunnettua, että vihreiden tavoitteissa sukupuolten tasa-arvo ja sen myötä muun muassa naisten asema työelämässä ovat olleet korostetusti esillä. Sen sijaan ainakin Sailakselta on jäänyt huomaamatta, että vihreän kasvun politiikka tähtää uusiin teollisiin työpaikkoihin. Ympäristö- ja energiateollisuus kasvavat maailmalla enemmän kuin mikään muut teollisuuden ala ja vihreät haluavat Suomen olevan tämän teollisen muutoksen kärjessä. Uuden vihreän teknologian vientiä avittaa tunnetusti vahvat kotimarkkinat. Näillä eväillä muun muassa Saksa on noussut ympäristöteollisuuden kärkimaaksi.

Suomalainen konepajateollisuus ja energiaklusteri tarvitsevat vihreitä.

Suomessa tarvitaan jatkossakin vahvaa vientisektoria, jossa sekä raavaat miehet että lujat naiset ahkeroivat. Sitä varten tarvitaan myös nykyistä parempaa ammattikoulutusta ja poikien syrjäytymisen estämistä. Rohkenen epäillä, että Sailaskin ymmärtää, että vihreiden syrjäytymisen vastainen vaaliohjelma tekee monista pojista oman elämänsä sankareita, raavaita miehiä niin teollisuuteen kuin palvelusektorillekin.”