— Suvi Reijonen

Puoskari valtuuskunnassa: Yrittäjille sosiaaliturva

Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari huomautti valtuuskunnassa, että yrittäjyyden ongelmat koskettavat kaikenlaisia suomalaisia - niin tehtaiden alasajosta kärsiviä kuin nuorta luovaa luokkaa. Yrittäjien ongelmiin on puututtava seuraavassa hallitusohjelmassa.

- 80 prosenttia yrittäjistä on keskituloisia tai alle sen ja neljännes tienaa noin tonnin kuussa. Yrittäjien puolueeksi itsensä nimennyt kokoomus on päättänyt olla suuryritysten edunajaja ja vähät välittää pienyrittäjistä. Kokoomus on esimerkiksi ajanut alennukset energiaveroihin, mutta vain suurille yrityksille. Myös kokoomuksen läpi runttaama työnantajamaksujen alennus hyödytti lähinnä suuria yrityksiä. Miksi pienyrittäjä äänestäisi enää kokoomusta?, Puoskari kysyi.

- Hyvä esimerkki huonosta yrittäjäpolitiikasta on massiivinen ydinvoiman lisärakentaminen, jota suurteollisuus ja vanhat puolueet ajavat. Ydinvoima ei edistä suomalaista pienyrittäjyyttä pätkääkään, toisin kuin hajautettu uusiutuvien tuotanto, Puoskari huomautti.

- Pienyrittäjät joutuvat äänestämään keskustaa ja kokoomusta samanlaisesta puolipakosta kuin pienituloiset perinteisesti vasemmistoa – toivoen, että ehkä he tällä kertaa tekevätkin jotain. Kuitenkin molemmat ryhmät hyötyisivät eniten vihreiden talouspolitiikasta.

- Yrittäjillä on taakkanaan paljon epäreilujakin ja turhia riskejä. Epäonnistuva yrittäjä voi esimerkiksi menettää sosiaaliturvansa. Yrittäjien sosiaaliturvan muuttaminen palkansaajan sosiaaliturvaa muistuttavaksi on keskeistä ensi vaalikaudella. Esimerkiksi omavastuuajan sairaustapauksissa tulisi olla sama, Puoskari sanoi.

Valtio voi politiikallaan vaikuttaa yritysten selviytymismahdollisuuksiin ja siten yrittäjyyden houkuttelevuuteen. Vihreät haluaa, että veronkevennykset kohdistuvat työntekoon ja yrittämiseen. Verotus ei saa olla este työn tekemiseen, yrittämiseen ja uuden keksimiseen.

- Olemme valmiita laskemaan yhteisöverokantaa kahdella prosenttiyksiköllä yritysten houkuttelemiseksi Suomeen.

- Alv-velvollisuuden alaraja on nostettava EU-direktiivin sallimalle maksimiin eli 10 000 euroon, jotta alkutaipaleellaan olevat yritykset selviäisivät pidemmälle.

- Tutkimukseen pitää kannustaa. Esimerkiksi tutkimus ja kehitys -kulujen verovähennysoikeus antaisi yrityksille mahdollisuuden kehittää enemmän palvelujaan ja tuotteitaan. Siitähän yrittämisessä ja yrityksen menestymisessä on kyse, oman juttunsa muita paremmin tekemisestä, Puoskari sanoi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa: