— Mari Kamaja

Sinnemäki ja Brax: Terveydenhuolto kaipaa rohkeaa rakennemuutosta

Seuraavan vaalikauden tärkein päätös on terveydenhuollon rakenteiden uudistaminen. Tästä huolimatta vaalien alla palveluista on puhuttu varsin vähän. Peruspalveluiden muutokset koskettavat jokaista suomalaista. Ei ole yhdentekevää, kuinka kauan joutuu jonottamaan päivystävälle lääkärille tai leikkaukseen.

- Vihreät ovat valmiit sosiaali- ja terveydenhuollon rohkeaan rakenteelliseen uudistukseen. Nykyinen rakenne, jossa rahoitus ja vastuu palveluista ovat pirstaleisia, joutaa pois. Sosiaalipalveluiden, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteentoimivuus on varmistettava, ja päätöksentekoa on demokratisoitava, sanoi työministeri, Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki.

Vihreiden mielestä terveydenhuollossa on tehtävä radikaali uudistus, jossa muodostetaan viisi sosiaali- ja terveyspalvelujen hyvinvointipiiriä.

- Näin loisimme tehokkuutta, yhdenvertaisuutta ja selkeyttä. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on kansainvälisten vertailujen mukaan jo nyt yksi maailman epätasa-arvoisimmista. Terveyserot ovat kasvamassa ja väestön ikääntyminen asettaa suuria haasteita, Sinnemäki sanoi.

Terveydenhuollon remonttia on estänyt Kokoomuksen ja Keskustan asemasota kuntien määrästä ja terveydenhuollon rakenteista.

– Maksumieheksi on jäänyt potilas ja veronmaksaja. Montaa kautta rahoitetussa terveydenhuoltojärjestelmässä kokonaisuuden kustannustehokkuudesta ei vastaa kukaan, ja asiakas voi jopa jäädä ilman tarvitsemaansa hoitoa. Esimerkiksi kunta voi leikkausta lykkäämällä siirtää kuluja Kelalle, koska Kela maksaa sairaspäivärahat odotusajalta, totesi oikeusministeri Tuija Brax.

Vihreät eivät halua jumiutua kuntien määrään, vaan keskeisintä on lopputulos: luodaan Suomeen toimiva terveydenhuoltojärjestelmä, jossa mielen tai ruumiin sairaus hoidetaan, asui sitten Punavuoressa tai Puumalassa. Kaikissa malleissa valtion kunnille antama rahoitus tulee järjestää niin, että se ohjaa mielekkäisiin kuntaliitoksiin.

– Emme tarvitse enää uusia komiteoita ja työryhmiä pohtimaan terveydenhuollon ja kuntarakenteen kehittämistä. Päätökset tulee tehdä hallitusneuvotteluissa. Muutosta ei ole enää varaa odottaa. Ei potilailla eikä myöskään terveydenhuollon ammattilaisilla, Tuija Brax korosti.

Vihreiden sosiaali- ja terveyspoliittiseen ohjelmaan voit tutustua täällä.

Lisätietoja:

Anni Sinnemäki, puh. 050 544 7508 (viestintäpäällikkö Suvi Reijosen puhelinnumero)

Tuija Brax, puh. 050 520 9130 (erityisavustaja Henna Hakkaraisen puhelinnumero)