— Suvi Reijonen

Sinnemäki valtuuskunnassa: Ilmoittakaa ydinvoimakantanne, SDP ja Keskusta

Vihreiden uudessa Suomessa talouspoliittinen linja rakentuu uusien vihreiden alojen sekä uuden luovan talouden ja uusien, innovatiivisten palveluiden ympärille. Vihreiden tavoite on, että Suomeen syntyy vuoteen 2017 mennessä 50 000 uutta työpaikkaa etenkin viheraloille.

- Vihreä talous on todellinen vaihtoehto fossiilipuolueiden fossiilitaloudelle. Suomen talouspolitiikassa ovat vastakkain vihreä, uusiutuviin ja energiatehokkuuteen perustuva malli ja toisaalta ydinjätetalous, jossa viemme sähköä ja samalle otamme muun Euroopan ydinjätteet tänne varastoitavaksi.

- Fukushiman kriisin pitää tarkoittaa kansainvälisen ydinvoimateollisuuden lopun alkua. Ydinvoima ei ole osa kestävää energiataloutta. Ydinvoima ei ole turvallista, ydinvoima ei ole halpaa, ydinvoima ei auta ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen, Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoi vihreiden puoluevaltuuskunnassa.

Sinnemäki sanoi, että taistelu ydinvoimasta tulee käydä vaalikentillä.

- Muista puolueista vain osa on tähän mennessä ilmoittanut ydinvoimakantansa äänestäjille. Timo Soini on raahannut perussuomalaiset ydinvoiman kannalle, ja kokoomuksen Katainen suhtautuu ideologisen myönteisesti ydinvoimaan. He ovat väärässä, mutta sentään rehellisiä kannastaan.

- Sen sijaan demarit ja keskusta ajattelivat ilmeisesti lähteä vaaleihin sammutetuin lyhdyin. Emme ole kuulleet edelleenkään näiden puolueiden kantaa siihen, miten ne toimivat hallituksessa, joka saa käsiteltäväkseen Fortumin ydinvoimaluvan. Urpilainen ja Kiviniemi ovat todenneet, että eivät nyt antaisi lupaa, mutta harkitsevat tapauskohtaisesti. Tämä on äänestäjän harhauttamista.

- Kysyn nyt: Ovatko demarit ja keskusta valmiita kirjaamaan seuraavan hallitusohjelmaan, että lupaa uusille ydinvoimaloille ei anneta? Teidän nykyinen linjanne ei ole mikään sitoumus ydinvoimattomuuden puolesta. Linja voi olla vain ”kyllä” tai ”ei” uudelle ydinvoimalle. Kansalaisilla on oikeus tietää SDP:n ja keskustan kanta.

- Eduskuntavaalit ovat kansalaisille ainoa paikka saada äänensä kuuluviin. Nämä ovat ainoa vaalit, joissa ihmiset voivat antaa äänensä ydinvoiman puolesta tai sitä vastaan, Sinnemäki sanoi.

Sinnemäen puhe kokonaisuudessaan verkossa: