— Suvi Reijonen

Vihreiden eläkelinjaukset: Vakaa perusturva vanhuuden tueksi

Vihreät julkaisee eläkelinjauksensa, jossa eläköitymistä tarkastellaan laajasti eri sukupolvien, työelämän, eläkkeensaajan ja eläkejärjestelmän näkökulmasta. Tavoitteeksi on asetettu vakaa perusturva eläkepäivien tueksi.

- Näemme ikääntyneiden määrän kasvussa paitsi taloudellisen ja sosiaalisen haasteen myös tilaisuuden: useimmat elävät pidempään ja paremmassa kunnossa kuin aiemmat sukupolvet. Yhä useampi nauttii eläkeläisyydestään, jos eläke riittää kohtuulliseen elämiseen ja ympäriltä löytyy ystäväpiiri ja mielekästä tekemistä, sanoo Vihreiden ikääntymispoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Heli Järvinen.

Eliniän odote on noussut nopeasti. Samaan aikaan suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Nämä seikat ovat johtaneet yhdessä valtiontalouden haasteiden kanssa keskusteluun työurien pidentämisestä myös loppupäästä.

- Ensin on katsottava työurien pidentämisen muut keinot, sillä eläkeikä ei nouse vain mekaanisella nostolla. Työviihtyvyyttä, johtamistaitoja, työn joustoja sekä taloudellisia porkkanoita hyödyntäen lisäämällä saamme monen viihtymään töissä pidempään. Emme kuitenkaan halua sulkea eläkeiän muodollista nostoa pois työkalupakista, jos eläkejärjestelmän kestävyys sitä edellyttää, Järvinen sanoo.

Kohtuuttomia eläkkeitä Vihreät leikkaisi verotuksen avulla, joka on parempi keino kuin laajasti keskustelussa olleet eläkekatot.

- Pohdimme pitkään miten puuttua ylisuuriin eläkkeisiin. Eläkekatto kuulostaa houkuttelevalta, mutta se kannustaa kikkailuun muilla keinoin. Toimivampi keino leikata suurimpia eläkkeitä on niiden tiukempi verotus, Järvinen sanoo.

Vihreät haluavat luoda eläkejärjestelmän, joka pitää huolta nuorena työkyvyttömäksi jääneistä sekä muista pienituloisimmista eläkkeensaajista. Eläkejärjestelmän tulee perustua oikeudenmukaiseen tulonjakoon sukupolvien ja sukupuolten välillä sekä eläkeläisten kesken.

Eläkelinjaukset verkossa:

Lisätiedot: