— Suvi Reijonen

Alanko-Kahiluoto ehdolle Vihreiden puheenjohtajaksi

Itähelsinkiläinen toisen kauden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto lähtee mukaan vihreiden puheenjohtajakisaan. Puheenjohtaja valitaan kesäkuun puoluekokouksessa.

- Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja köyhyyden vähentäminen on tuotava Vihreän politiikan keskiöön ympäristöpolitiikan rinnalle. Siellä se ei ole viime aikoina ollut, Alanko-Kahiluoto sanoo.

- Sosiaalipolitiikkamme on viimeiset neljä vuotta ollut pääasiassa Sata-komitean tulosten odottelemista. Viimeistään se, ettemme tuoneet kansan kahtiajakautumista kevään vaalikampanjassa juuri lainkaan esille, koitui meille kohtalokkaaksi. Linjaa on välttämätöntä korjata, mikä edellyttää, että kunnallisvaaleihin mennään päivitetyillä linjauksilla siitä, miten alueellista ja sosiaalista eriarvoisuutta vähennetään koko maassa.

- Asetun ehdolle puheenjohtajakisaan, koska Vihreä puolue tarvitsee tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa kärkeensä poliitikon, jolle politiikan keskiössä - yhdenvertaisina kirkastettujen ympäristötavoitteiden kanssa - ovat juuri sosiaalinen oikeudenmukaisuus, tuloerojen kaventaminen ja köyhyyden vähentäminen, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Outi Alanko-Kahiluoto kasvatti äänimääräänsä kesään 2011 vaaleissa ja sai 5210 ääntä vihreiden menettäessä Helsingissä yhden kansanedustajan. Alanko-Kahiluoto on siviiliammatiltaan kirjallisuuden tutkija ja väitellyt tohtoriksi Helsingin yliopistossa. Hänellä on kaksi kouluikäistä lasta. Puoliso on teatteriohjaaja ja teatterinjohtaja Atro Kahiluoto.

Alanko-Kahiluodon avoin kirje Vihreiden jäsenille puolueen uudistamisesta ja syistä asettua ehdolle puolueen puheenjohtajaksi.