— Mari Kamaja

Kansanedustaja Jani Toivola tuomitsee ”neekeriukkopuheet”

Perussuomalaisten kansanedustaja Teuvo Hakkarainen on jälleen ylittänyt sopivaisuuden rajat Jämsän Seutu –lehdelle antamassaan haastattelussa (23.5.2011). Hän puhuu ”aseman seudulla notkuvista, töitä vieroksuvista neekeriukoista”.

- Ennen pitkää suomalaisten kantaväestö joutuu lähtemään täältä karkuun, kun ne tuo ne omat islamin lait tänne. Ne tulee Afrikan sarvesta ja tuo ne karkeat tapansa tänne, Hakkarainen sanoo lehdessä.

Vihreiden kansanedustaja Jani Toivola tuomitsee rasistiset puheet. On vaarallista, että kansanedustajat alkavat näyttää esimerkkiä vihapuheelle ja tekevät siten leimaavasta kielenkäytöstä hyväksyttävää.

- Mielestäni perussuomalaisten puolueena tulisi nyt ottaa reilusti kantaa ja tuomita tämänkaltainen puhe. Se on rasistista ja syrjivää, eikä millään muotoa hyväksyttävää. Perussuomalaisten yllä on jo pitkään leijunut epämääräinen ennakkoluulojen, muukalaisvihan ja rasismin pilvi, Toivola sanoo.

- Kenenkään arvot tai asenteet eivät saisi pohjautua toisen ihmisryhmän alistamiseen tai sen oikeuksien kaventamiseen. Meillä tulee olla koko suomalaisessa yhteiskunnassa nollatoleranssi rasismille ja syrjinnälle niin koulussa, kotona, työpaikoilla kuin kadullakin. Se, miten me suhtaudumme tämän päivän muuttuvaan maailmaan, määrittää miltä näyttää tulevaisuuden Suomi.

- Itse toivon, että maamme on jatkossakin avoin ja rohkea. Meidän tulisi eduskunnassa olla sen maailman suunnannäyttäjiä ja seistä jokaisen tässä maassa asuvan rinnalla, Toivola toteaa.

Jani Toivola on vihreiden ensimmäisen kauden kansanedustaja ja ensimmäinen tummaihoinen kansanedustaja.

Lisätietoja: Jani Toivola, puh. 050 512 0516