— Suvi Reijonen

VIHREÄT TYYTYVÄISIÄ VASTUULLISEEN EUROOPPARATKAISUUN

Vihreät on tyytyväisiä valtiovarainministeri Kataisen ilmoittamaan laajaan sopuratkaisuun Suomen linjasta Euroopan talouskriisin hoidossa. Vihreät äänestää esitysten läpimenon puolesta eduskunnan suuressa valiokunnassa.

- Olemme pitäneet tärkeänä, että nyt tehtävä linjavalinta Portugalin tukemisesta sekä Euroopan rahoitusvakausmekanismien kehittämisestä on uuden eduskunnan pysyvän enemmistön kanta. Vihreät kannattaa Portugalin taloudellista tukemista ja pidämme nyt saavutettua neuvottelutulosta sitoumuksena pysyvästä linjasta, sanoo vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki.

- Vihreiden mielestä vastuullinen tapa hoitaa asioita on neuvotella sellainen Suomen kanta, joka pitää myös silloin kun uusi hallitus esittää eduskunnalle päätösten vahvistamista. Muutoin Eurooppa ja markkinat jäisivät epävarmuuden tilaan Suomen sitoumuksen pitävyydestä. Olemme tyytyväisiä saavutettuun ratkaisuun, joka on sosialidemokraateilta osoitus vastuullisuudesta myönteisen Eurooppa-politiikan linjan jatkamisessa, sanoo vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

- Pidämme sosialidemokraattien esittämiä ehtoja Portugalin tuelle ja rahoitusmarkkinoiden sääntelyyn perusteltuina. Ne ovat samansuuntaisia, mitä vihreät ovat jo nyt hallituksessa edistäneet ja joista Suomen hallitus on jo aiemmin neuvotellut, korostaa Niinistö.