— Suvi Reijonen

Puoluekokous valitsi presidenttiehdokkaaksi Pekka Haaviston

Vihreiden puoluekokous Kuopiossa on asettanut vihreiden presidenttiehdokkaaksi Pekka Haaviston.

Pekka Haavisto valintapuheessaan:

- Joskus myös meitä suomalaisia houkutellaan ottamaan uhrin kaapu niskaamme. Olemme historiassa yksin. Kukaan ei meitä ymmärrä. Avuksemme ei ole kukaan koskaan rientänyt. Ympärillämme on vain vihollisia – vieraita kieliä, vieraita kulttuureja. Muut saastuttavat meidän rantamme. Suomalaisen veronmaksajan lompakko putsataan jonkun toisen hyödyksi. Maailma näyttäytyy meille suurena sambana, ja meistä tulee höynäytettyjä kalletappisia – aamulla heräämme kauheassa kohmelossa lompakko tyhjänä. Vaadimme rajojen sulkemista.

- On myös toisenlainen vaihtoehto. Siinä vaihtoehdossa Suomi ei olekaan uhri, vaan aktiivinen kansainvälinen toimija. Olen vihreässä liikkeessä siksi, että sen on eurooppalainen ja globaali liike. Olemme kasvaneet yhdessä muualla Euroopassa ja maailmalla nousseiden vihreiden liikkeiden kanssa. Alussa kävimme kovan kiistän siitä, ovatko mukana sekä ekologinen että sosiaalinen kestävyys, ja siinä taistelussa ”pitsinnyplääjät” voittivat ”syvänvihreät”. Se mikä joillekin näytti pitsiltä, muotoutui pikkuhiljaa sosiaaliseksi turvaverkoksi ja ajatukseksi perustulosta, jota olemme halunneet kaikille ihmisille – myös pätkätöiden tekijöille.

- Tänä päivänä globaalit kysymykset ovat meille entistä tärkeämpiä. Uudet, nousevat taloudet ovat muualla kuin Euroopassa. Suomen menestys tulevaisuudessa nojaa yhteistyöhön Euroopan ulkopuolisten alueiden kanssa. Voimme olla mukana rakentamassa demokratiaa, ihmisoikeuksia, oikeusvaltiota ja tyttöjen ja naisten oikeudenmukaista kohtelua kaikkialla maailmassa. Tarvitsemme enemmän poliittista ja taloudellista yhteistyötä Euroopan ulkopuolisten alueiden kanssa.

- Tähän kaikkeen voi tasavallan presidentti vaikuttaa. Tästä puoluekokouksesta lähden tavoittelemaan tasavallan presidentin tehtävää tammikuun 2012 presidentinvaaleissa. Kiitän luottamuksestanne, mutta tämän kampanjan voimme voittaa vain yhdessä. Mukaan tarvitaan paitsi jokaista teistä, lisäksi suuri joukko ihmisiä, joiden mielestä näissä tasavallan presidentin vaaleissa on oikea hetki piirtää selvä puumerkki siitä, mihin suuntaan Suomea halutaan viedä. Kyllä se siitä.

Pekka Haaviston koko valintapuhe verkossa