— Marja Honkonen

Vihreät äänesti itsensä hallitukseen, ministereiksi Niinistö ja Hautala

Vihreiden eduskuntaryhmä ja puoluevaltuuskunta ovat päättäneet, että puolue lähtee mukaan hallitukseen. Valtuuskunnan ja eduskuntaryhmä äänestivät hallitukseen menosta maanantaina pidetyssä yhteiskokouksessa äänin 43–5.

Yhteiskokous keskusteli hallitukseen menemisestä yli viiden tunnin ajan. Etenkin kuntiin ja koulutukseen kohdistuvat leikkaukset huolestuttivat kokousedustajia. Kiitosta Vihreiden neuvottelijat saivat perusturvan korotuksesta sekä ympäristö- ja luontopuolen saavutuksista.

Ministereiksi yhteiskokous valitsi vast'ikään puolueen puheenjohtajaksi nousseen Ville Niinistön sekä europarlamentaarikko Heidi Hautalan. Myös ministereistä äänestettiin: Heidi Hautala voitti äänestyksessä Johanna Sumuvuoren äänin 34–13.

Puheenjohtaja Ville Niinistön mukaan ympäristöministerillä on tärkeä rooli muun muassa ilmastonlain pohjustamisessa. Hän haluaa edistää myös kunnianhimoista kansainvälistä ilmastosopimusta, joka takaa ilmaston lämpenemisen jäämisen alle kahteen asteeseen.

– Meillä on kova kansallinen työ päästöjen vähentämisessä ja samalla kestävän yhteiskunnan rakentamisessa. Metsien ja Itämeren suojelu on myös saatava luonnon monimuotoisuuden turvaavalle tasolle, Niinistö totesi.

Kehitysyhteistyöministeriksi valittu Hautala puolestaan korostaa avoimen keskustelun tärkeyttä. Nelivuotiskautensa aikana hän aikoo verkostoitua tiiviisti muun muassa kansalaisjärjestöjen kanssa.

– Kehitysyhteistyö on osa laaja-alaista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Uskon myös, että ihmisoikeuskysymykset nousevat entistä tärkeämmäksi osaksi kehityspolitiikkaa, Hautala arvioi.

Valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän korostaa yritysten yhteiskuntavastuun tärkeyttä.

Valtuuskunnan ja eduskuntaryhmän päätöksen tueksi puolue toteutti viikonlopun aikana sähköisen jäsenkyselyn, jossa tiedusteltiin jäsenistön tyytyväisyyttä neuvoteltuun hallitusohjelmaan. Kyselyyn vastanneista 70 prosenttia kertoi olevansa hallitusohjelmaan tyytyväinen.

Kokouksessa Vihreät hyväksyivät lisäksi eettiset ohjeet Vihreille ministereille. Ministerien toivotaan muun muassa pitävän julkista kirjaa tapaamisistaan lobbareiden kanssa sekä edistävän avoimuutta kaikessa toiminnassaan. Ohjeet löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.vihreat.fi/node/6966

Lisätiedot:

Ville Niinistö

Heidi Hautala

GSM +358 50 544 7508 (Viestintäpäällikkö Suvi Reijosen puhelinnumero)