— Marja Honkonen

Maaseutuvihreistä tuli Maaseutu- ja erävihreät

Maaseutu- ja erävihreät on valinnut puheenjohtajakseen satakuntalaisen Anne Blandin Jyväskylässä pidetyssä ensimmäisessä vuosikokouksessaan. Samalla kesäkuussa perustettu yhdistys muutti nimensä Maaseutuvihreistä Maaseutu- ja erävihreiksi.

- Maaseutu elää murrosta, mikä usein nähdään kielteisenä asiana. Toisaalta se luo kuitenkin uusia mahdollisuuksia monimuotoisemmallenäkemykselle siitä, mitä maaseutu meille suomalaisille merkitsee. Nimenmuutoksen myötä haluamme yhdistää vihreästä maaseudusta kiinnostuneita ihmisiä asuinpaikasta riippumatta Ahvenanmaalta Utsjoelle, Bland kertoo.

- Tavoitteenamme on pohtia ja ajaa niitä asioita, jotka mahdollistavat “hyvän elämän” maaseudulla niille, jotka asuvat siellä pysyvästi, mutta myös niille, jotka nauttivat maaseudusta virkistyksen vuoksi.

Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi vuosikokous valitsi Mika Flöjtin Lapista. Flöjt korostaa erävihreyden tärkeyttä kestävän eränkäynnin, kuten kalastuksen, hallinnoinnissa.

- Luonnon moninaiskäytön tulee olla ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää. Yhteiskuntapoliittisesti ei voida tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka pilaavat vesistöjä, erämaita, saastuttavat luonnontuotteita ja tuhoavat puhtaasta luonnosta riippuvaisten elinkeinojen elinmahdollisuudet, Flöjt toteaa.

Maaseutu- ja erävihreiden toimintakenttä on laaja.Yhdistyksen tarkoituksena on kehittää vihreää maatalouspolitiikkaa; erityisesti lähi- ja luomuruoan tuotantoa; edesauttaa tasavertaisten ja uusien palvelujen sekä yritystoiminnan syntymistä maaseudulla ja edistää toiminnallaan luonnonhoitoa ja ympäristöarvoja.

Lisätiedot:

Anne Bland, p. 040 852 5656, anne@annebland.fi

Mika Flöjt, p. 040-5788 784, mika.flojt@gmail.com

Sihteeri ja taloudenhoitaja: Eija Luostarinen, Kuopio

Hallituksen varsinaiset ja varajäsenet:

Anne Bland, Huittinen

Mika Flöjt Kuusamo, – varajäsen Tuuli Rautava-Lakela, Martti