— Marja Honkonen

Haavisto 2012 - Tule mukaan!

"Olen aina uskonut maailman muuttuvan, kun sitä muutetaan.
 Ihmeitä tapahtuu, kun niitä tehdään. "

Pekka Haavisto 8.6.2011

Presidentinvaalien toinen kierros pidetään sunnuntaina 5. helmikuuta 2012. Historiallista on, että vihreiden asettama ja kansanliikkeen tukema ehdokas, Pekka Haavisto pääsi vaalien toiselle kierrokselle! Haavisto saa tukea yli puoluerajojen ja myös politiikan ulkopuolelta.

Presidentinvaali on henkilövaali ja Pekka Haavisto on tunnetusti erittäin pätevä presidentin vaativaan tehtävään. Ehdokkaamme on paitsi ulkopolitiikan asiantuntija myös persoonana sillanrakentaja.

Voit osallistua Pekka haaviston kampanjaan esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

Jos sinulla on aikaa vain muutama minuutti...

1. Kanna Haavisto-rintanappia takissa tai laukussa. Kolmen rintanapin setin voi tilata tukimaksuhintaan verkkokaupasta tai pinssipohjan voi ladata aineistopankista. Jos sinulla ei ole rintanappia, voit askarrella vaatteisiin kakkosen omaa luovuutta käyttäen, vaikka teipillä!

2. Puhu sukulaisille ja tuttavillesi Pekka Haavistosta. Kerro, että Pekka olisi ehdottomasti paras valinta presidentiksi.

Jos sinulla on aikaa 5 minuuttia..

3. Auta kampanjaa tukemalla sitä taloudellisesti. Jokainen pienikin lahjoitus on tärkeä! Lahjoitusohjeet löytyvät täältä.

4. Käy osoitteessa www.haavisto2012.fi ja tilaa uutiskirje jättämällä yhteystietosi. Pyydä myös perhettäsi, työ- ja opiskelukavereitasi, ystäviäsi ja tuttaviasi tekemään samoin.

5. Laita oman sähköpostisi signeeraukseksi: Pekka Haavisto Presidentiksi – www.haavisto2012.fi

6. Käy tykkäämässä ”Haavisto presidentiksi”-Facebook-sivusta ja pyydä tuttaviasi tekemään samoin.

7.Tilaa Haaviston Twitter-viestit  ja YouTube-kanava.

8. Jaa tietoa ja uutisia Haavistosta omilla Facebook-sivuillasi. Muista, että kampanjoimme pekkamaisen sopuisassa ja rakentavassa hengessä – mollaamisen jätämme muille.

9.Laita omille nettisivuillesi HAAVISTO-banneri ja linkki HAAVISTO2012-sivuille.

10. Voit myös lähettää kavereillesi tekstareita, joissa kehotetaan toimimaan Pekan puolesta tai äänestämään Pekkaa. Esimerkiksi tähän tapaan: ”Hei, Haluan Suomeen presidentin, joka katsoo tulevaisuuteen, rakentaa siltoja ihmisten välille ja edistää rauhaa maailmassa. Siksi minun ehdokkaani on Pekka Haavisto. Tule sinäkin mukaan: äänestä Pekkaa, kerro kavereillesi hänestä tai tule mukaan kampanjaan. Kampanja kaipaa myös lahjoituksia – jokainen pienikin apu on tärkeä. Lisätietoa osoitteesta haavisto2012.fi/lahjoita/. Tehdään yhdessä Pekasta presidentti!”

Jos sinulla on aikaa 30 minuuttia tai enemmän...

11. Ota osaa keskusteluun, jota Haavistosta käydään eri keskustelupalstoilla ja blogeissa. Linkitä keskustelua ja Pekasta löytyviä videoita eteenpäin.

12. Ota osaa lehtikirjoitteluun sekä lehtien keskustelupalstoilla käytävään keskusteluun.

13. Varaa aikaa katukampanjointia eli esimerkiksi Haavisto-esitteen jakamista varten. Katukampanjoinnin aikatauluja eri paikkakunnilla löydät täältä.

14. Järjestä Haavisto-tilaisuus tai Haavisto-kahvit (ks. lista sivun lopusta).

15. Laita Haavisto-juliste ulko-oveesi, ikkunaasi, toimistossa työpöytäsi seinään tai autosi ikkunaan. Tai askartele itse ikkunaasi kakkonen vaikka jouluvaloista.

16.Tilaa Vihreiden verkkokaupasta 10 euron tukihintaan 100 flyeria ja jaa ne vaikka työmatkalla vastaantulojille. Kädestä käteen jakaminen on yleensä tehokkaampaa kuin postilaatikkojakelu!

17. Kuvaa lyhyt video, jossa kerrot miksi tuet Pekkaa. Laita se jakoon Youtubeen ja Facebookiin. Muista: Videon kannattaa olla lyhyt, noin 30 sekunnin mittainen.

18. Osallistu ”Piirrä kakkonen hankeen” -tempaukseen. Kun lunta nyt riittää, ei kampanjointipaikkaa tarvitse etsiä kaukaa!

19. Jos jaksat nähdä hieman enemmän vaivaa, osallistu ihmeessä ravintolapäivään! Seuraava ravintolapäivä järjestetään 4.2. eli päivää ennen vaalipäivää. Suunnitelmissa on jälleen perustaa Pekka-ravintoloita ympäri Suomen. Lisäohjeita ravintolan pystyyn laittamiseen on luvassa tämän viikon aikana, joten seuraa esimerkiksi Vihreiden Facebook-sivuja ja perusta oma Pekka-ravintola tukemaan kampanjaa!

20. Järjestä jotain aivan muuta, omien resurssiesi ja mielenkiintosi mukaan. Luovuus palkitaan! Jos keksit loistoidean, jaa se myös muiden käytettäväksi.

Mitä voit tehdä yhdessä yhdistyksen kanssa?

21. Laittakaa yhdistyksenne nettisivuille Haavisto-banneri ja linkki Haavisto 2012 -sivuille.

22. Järjestäkää Haavisto-bileet.

23. Järjestäkää Haavisto-tilaisuus: erilaisia esimerkkejä sivun lopussa.

24. Järjestäkää pinssi- eli rintanappitalkoot. Valmiin nappipohjan löydätte täältä.

Erilaisia esimerkkejä Haavisto-tapahtumista

Jos haluat järjestää tapahtuman ja tarvitset materiaalia, ota yhteyttä alueesi yhteyshenkilöön tai piirisi vihreään työntekijään ja pyydä häneltä Haavisto-esitteitä ja mahdollista muuta materiaalia.

Mainosta tilaisuutta kavereillesi, ystävillesi ja opiskelu- ja työkavereillesi. Tilaisuudesta kannattaa ilmoitella myös sosiaalisessa mediassa ja jos sinulla on rahaa, myös lehdessä.

HAAVISTO-kahvit: Varaa ystäviesi kanssa lähikahvila vaikka vain tunniksi. Tarjoa Pekka-kahvit.

HAAVISTO-kahvit 2: Varaa itsellesi hyvä tila sieltä, missä ihmiset ovat. Leivo ystäviesi kanssa ja keitä kahvia, teetä ja ota mukaan mehua.

HAAVISTO-kahvit ulkona: Lainaa esimerkiksi Vihreiden telttaa, jos se ei ole jo kampanjan käytössä. Mene kävelykadulle, torille tai muuhun paikkaan, jossa on ihmisiä. Leivo ja keitä kahvia ja teetä sekä mehua ja tarjoa sitä ohikulkijoille Pekan esitteiden kera. Muista kysyä lupa, jos se tarvitaan.

PEKKA-KAHVILA tai -RAVINTOLA Ravintolapäivänä 4.2.: Ravintolapäivänä kuka tahansa voi perustaa kahvilan tai ravintolan minne vain - vain luovuus on rajana! Perusta oma Pekka-kahvila tai etsi lähin Pekka-ravintolasi ja käy herkuttelemassa! Mainosta Pekka-ravintoita ja -kahviloita myös tutuillesi! Lisätietoa ravintolapäivästä www.restaurantday.org

Lähde baarikampanjoimaan ystäviesi kera. Katso hyvä ilta. Ota HAAVISTO-esiteitä mukaan, kierrä baareja ja pidä hauskaa. Esitteitä kannattaa jakaa suoraan ihmisille ja joukkoon kannattaa sopeutua: Liikaa kiirettä ei kannata pitää, vaan illasta voi nauttia itsekin. Muista kysyä baarista lupa esitteiden jakamiselle.

Voit myös kehitellä oman, esimerkiksi perheille suunnatun Haavisto-tapahtuman.

Jos Pekka on tulossa käymään, osallistu tilaisuuksiin ja kerro tutuillesi, että Pekka on täällä ja pyydä mukaan. Pekan kalenterin löydät täältä.

Tervetuloa mukaan tekemään Haavistosta presidenttiä!