— Marja Honkonen

Vihreiden puoluehallitus: Euroopan pankit vakaiksi ja tiukemman sääntelyn piiriin

Vihreiden puoluehallitus vieraili Brysselissä europarlamentin vihreän ryhmän vieraana juuri talousasioita käsittelevän EU-huippukokouksen alla. Huippukokouksessa on tarkoitus saada aikaan kattava strategia euroalueen velkakriisin ratkaisemiseksi. Tähän kuuluvat muun muassa päätökset pankkijärjestelmän vakauttamisesta.

– Koko Euroopan talous on vaarassa. Valtioiden johtajien on nyt löydettävä tilanteeseen kattava ja uskottava ratkaisu vastuunpakoilun sijaan. Jäsenmaiden pankkien vahvistaminen on ensisijaisesti kunkin jäsenmaan vastuulla. Pankkijärjestelmän pönkittämisen on oltava selkeästi vastikkeellista, jotta omistajat eivät voi sosialisoida riskejään, Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö sanoo.

Vihreät pitää tärkeänä, että talousjärjestelmän sääntelyä jatketaan vakaamman talousjärjestelmän aikaansaamiseksi: jotta riskit saadaan hallintaan, on ne ensin saatava näkyviin. Tämä edellyttää aiempaa tiukempia stressitestejä, jotta myös isojen jäsenmaiden pankkien kunto on tiedossa.

Talouspolitiikassa tähtäimessä on oltava julkisen talouden vakauttaminen kaikissa maissa. Tämä edellyttää sitä, että jäsenmaat tekevät nykyistä tiiviimpää yhteistyötä niin lyhyen aikavälin talouden vakauttamisessa kuin pidemmälläkin aikavälillä.

Viime viikkoina ympäri Eurooppaa ja maailmaa puhjenneet rahoitusmarkkinoiden valtaa kritisoivat mielenosoitukset antavat selkeän viestin siitä, että rahoitusmarkkinat on saatava demokraattisen valvonnan ja yhteiskunnallisen luottamuksen piiriin.

– Yksittäinen maa ei kuitenkaan voi yksin käskyttää rahoitusmarkkinoita. Sen takia Euroopan unionin rooli on entistäkin tärkeämpi. Ylikansallista taloutta voidaan valvoa parhaiten ylikansallisella demokratialla, europarlamentaarikko Tarja Cronberg sanoo.

Yksi keino hillitä rahoitusmarkkinoita on koko Euroopan laajuinen finanssitransaktiovero, jonka käyttöönottoa Euroopan komissio on ehdottanut. Transaktioverolla rahoitusmarkkinat osallistuivat yhteisen hyvinvoinnin turvaamiseen. Rahoituspalvelut ovat yksi harvoista hyödykkeistä, joita ei veroteta.

– Transaktiovero hillitsisi lyhytaikaista spekulaatiota. Se ei yksinään silti riitä. Pankkien vakavaraisuussääntelyn parantaminen tuo vakautta talouteen ja hillitsee riskinottoa, kun keinotekoisen halpaa rahaa ei ole saatavilla, Niinistö huomauttaa.

– Lisäksi sääntelyllä on puututtava veroparatiiseihin ja riskien piilottamiseen. Markkinat voivat toimia reilusti vain, jos ne ovat avoimesti arvioitavissa ja jos ne eivät perustu veronkiertoon, hän lisää.

Puoluehallitus vieraili Brysselissä 17.–18. lokakuuta.

Lisätiedot:

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö, p. 050 512 2094