— Marja Honkonen

Armon Vihreät herättelee uskontokeskustelua

Jo ennen perustamistaan vihreää kenttää kuohuttanut Armon Vihreät -yhdistys toivoo voivansa karsia ennakkoluuloja ja rakentaa siltoja niin puolueen sisällä, kirkon piirissä kuin yhteiskunnassa ylipäätään. Yhdistyksen tuoreen puheenjohtajan, yliopistopappi Laura Mäntylän mukaan oli aika näyttää ulospäin, että myös Vihreissä on paljon kristittyjä.

– Armon Vihreät edustaa sellaista kristillisyyttä, jossa nähdään jokaisen ihmisen luovuttamaton arvo, ajetaan tasa-arvoa ja halutaan suojella luontoa ja tukea kestävää kehitystä, Mäntylä summaa.

– Armon Vihreät ovat ennen kaikkea vihreitä arvoja edustavia kristittyjä, jotka siis kannattavat esimerkiksi tasa-arvoista avioliittolaki ja tasapuolista adoptio-oikeutta. Kannustamme myös kirkkoja luomakunnan varjelemiseen. Esimerkiksi evankelis-luterilaisella kirkolla on paljon kiinteistö- ja maaomaisuutta ja haluamme toimia sen hyväksi, että kirkko kiinnittäisi enemmän huomiota ympäristöasioihi ja panostaisi ympäristökasvatukseen, Mäntylä tarkentaa.

Mukana Armon Vihreissä on paitsi kristityksi tunnustautuvia vanhoja vihreitä aktiiveja myös väkeä kirkon sisällä toimivasta Tulkaa kaikki -liikkeestä. Joukkoa yhdistää kokemus siitä, että vihreiden uskontopoliittisia linjauksia tehtäessä kirkkomyönteiset vihreät ovat jääneet alakynteen.

Uutta yhdistystä kritisoineet taas ovat kokeneet, että Armon Vihreiden perustaminen ja sen tekemät kannanotot leimaavat "muut" uskontokielteisiksi. Myös yhdistyksen nimeä on kritisoitu. Mäntylä kuitenkin korostaa, että Armon Vihreät kannattaa positiivista uskonnonvapautta.

– Haluamme taata kaikille uskonnollisille yhteisöille samat mahdollisuudet ja oikeudet yhteiskunnassa. Haluamme myös kunnioittaa kaikenlaisia elämänkatsomuksia, uskonnollisia ja uskonnottomia, Mäntylä vakuuttaa.

– Perustamiskokouksessa mietittiin myös muita nimivaihtoehtoja, mutta puolittain vitsinä syntyneestä nimestä haluttiin pitää kiinni, koska se oli jo herättänyt paljon keskustelua julkisuudessa. Siitä tulee myös mukava lyhenne ArVi, hän kertoo.

Tulevaa toimintaa uusi yhdistys ei vielä ole juuri ehtinyt suunnittelemaan. Yhdessä tehtävässään - uskontopoliittisen keskustelun herättelemisessä puolueen sisällä - se kuitenkin näyttää jo onnistuneen.

Vihreiden sisällä toimii lukuisia valtakunnallisia järjestöjä, joista suurimmat ovat liittojärjestöt Vihreät Nuoret ja Opiskelijat (ViNO) ja Vihreät Naiset. Oman yhdistyksensä ovat muodostaneet muun muassa myös Tieteen ja teknologian Vihreät, Vihreä miesliike, Maaseutu- ja erävihreät, Ekovihreät, Vihreät vaivaiset, Finlands Svenska Gröna ja Vihreät Yrittäjät.

-----

Täydennys 4.4.2012: Armon Vihreät ry, De Nådgröna rf hyväksyttiin puolueen jäsenyhdistykseksi puoluevaltuuskunnan kokouksessa. 1.4.2012.