— Marja Honkonen

Cronberg: "Iran-umpisolmua ratkottava myönteisilläkin eleillä"

Lähi-itään on muodostunut Iranin kysymyksessä jonkinlainen ”uuden ajan kylmä sota”, arvioi MEP ja Euroopan parlamentin Iran-delegaation puheenjohtaja Tarja Cronberg. Pakotteet, osapuolten uhittelu, uhkailu ja kiusanteko ovat tuottaneet kierteen, jossa vaarana ovat ydinaseiden leviäminen ja sodanuhka.

– Pakotteita on jossain vaiheessa voitava myös purkaa. Koko ajan tiukkenevat pakotteet edistävät kyllä Iranin eristämistä, mutta tuottavatko ne toivottuja tuloksia? Ei näytä siltä. Pelkään, että Iran päinvastoin irrottautuu ydinsulkusopimuksesta ja todellakin kehittää ydinaseen. Olisi korkea aika tehdä joku myönteinenkin ele. Ei ole järkevää päästää Irania, joka vielä on sulkusopimuksen sisällä, sen ulkopuolelle, Cronberg sanoo.

Cronbergin mukaan myönteisenä eleenä olisi luotava diplomatialle tilaa ja vähintään pyrittävä välttämään tiukennuksia pakotteisiin. Toinen sopua hakeva ele saattaisi olla rauhanvälittäjän nimeäminen. Iran olisi saatava yhteistyöhön IAEA:n kanssa, ja kansainvälisten asiantuntijoiden tulisi saada pääsy kaikkiin Iranin laitoksiin.

– Keskeinen ongelma Lähi-idässä on, että osapuolilla ei ole juuri mitään yhteyksiä. Tämä on hyvin vaarallista. Kaikki osapuolet tuntevat suurta epäluottamusta toisiaan kohtaan. Iranin ydinohjelmakysymykseen tarvittaisiin kokenut välittäjä, joka luo yhteyksiä ja tuo osapuolia saman pöydän ääreen.

– Suomella olisi tehtävään erityisen meritoitunut henkilö, kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n entinen johtaja Olli Heinonen, joka tuntee Iranin-ydinasekysymyksen perusteellisesti. Suomessa ensi kesänä järjestettävä konferenssi Lähi-idän ydinaseettomasta vyöhykkeestä on myös äärimmäisen arvokas tilaisuus, jos vain kaikki osapuolet tulevat, Cronberg huomauttaa.