— Mari Kamaja

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja, presidenttiehdokas Pekka Haavisto: Euro voidaan pelastaa, mutta se vaatii EU:n uudistumista

Yhteinen valuutta on ollut hyödyksi Suomelle ja koko euroalueelle. Suomelle se on taannut pitkään alhaiset korot. Euroa kannattaa vielä puolustaa sen ensimmäisessä suuressa kriisissä.

- Paluu omiin valuuttoihin olisi taka-askel, josta ei ole paluuta. Euron puolustaminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että on valmis tekemään tarvittavat korjausliikkeet, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja, presidenttiehdokas Pekka Haavisto.

EU on ryhtynyt aktiivisesti korjaamaan euron valuvikoja. Nyt keskipisteessä ovat olleet toimet yhteisten sääntöjen ja budjettikurin vahvistamiseksi, mutta edistystä tapahtuu myös rahoitusmarkkinoiden puolella.

- Pidän erittäin tervetulleina toimia yhteisen finanssivalvonnan vahvistamiseksi, luottoluokittajien vastuullisuuden lisäämiseksi ja pankkien vakavaraisuusvaatimusten korottamiseksi. Tiukentamalla luotonantoa suhteessa omiin pääomiin puututaan juuri siihen ongelmaan, josta koko finanssikriisi sai alkunsa, eli ylisuureen riskinottoon, Haavisto sanoo.

Finanssitransaktioveron toteuttamista pohditaan nyt aktiivisemmin ja korkeammalla tasolla kuin koskaan aikaisemmin. Tämän tavoitteen toteutumisessa tarvitaan Suomelta aktiivista vaikuttamista. Ilman EU:n ensiaskeleita globaali finanssimarkkinoiden vero jää toteutumatta.

Jäsenmaat joutuvat kantamaan oman osuutensa uudistumisesta. Talouden tasapainottaminen ja saattaminen kestävälle pohjalle on vaativa tehtävä.

- Tämän kriisin kautta voimme päästä kiinni veronkiertoon, korruptioon tai joidenkin maiden poliittisen eliitin ylisuuriin etuuksiin. Silloin koko Euroopalla on paljon paremmat edellytykset vastata tulevaisuuden haasteisiin.

Tähän saakka veropolitiikan suuret linjaukset on arvonlisäveroa lukuun ottamatta tehty jäsenmaissa. Seurauksena on ollut keskinäinen verokilpailu, mikä on johtanut laskeviin yritysveroihin koko EU:n alueella.

- Jäsenmailla on edessä vaikea budjettien tasapainotusurakka. Se olisi huomattavasti helpompaa, mikäli EU:ssa olisi sovittu yhteisestä minimiverosta yrityksille. Näin valtiot voisivat valtiot voivat kerätä kohtuullisen osan veroista yrityksiltä, Haavisto sanoo.

Samoin jäsenvaltioiden urakkaa helpottaisi veroparatiisien toiminnan vaikeuttaminen. Jotkut maat tai alueet tarjoavat monille toimijoille salaisuuden verhon, jonka takana voi välttyä veronmaksulta.

- Veronkiertoon ei yksinkertaisesti ole varaa. Vauhdittamalla monenkeskeistä ja automaattista verotietojen vaihtoa voidaan merkittävästi helpottaa jäsenmaiden veronkantoa.

Vihreä eduskuntaryhmä järjesti perjantaina 25.11.2011 eurokahvit, joilla Pekka Haavisto ja Etlan toimitusjohtaja Sixten Korkman puhuivat Euroopan taloudesta.