— Marja Honkonen

Haavisto: "Venäjää on arvioitava demokratiana"

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja, presidenttiehdokas Pekka Haavisto tiivistäisi Suomen ja Venäjän suhteita. Hänen mukaansa tasavallan presidentin keskeisimpiin tehtäviin kuuluu hyvä yhteydenpito Venäjään ja sen eri toimijoihin. Hän myös painottaa Venäjä-keskustelun tärkeyttä suomalaisessa ulkopolitiikassa.

– Venäjän ja Suomen historiassa on hyvät ja huonot hetkensä, mutta Venäjällä on aina nähty suomalaiset syvinä tasa-arvon kannattajina. Tämä tasa-arvoinen ajattelu täytyy näkyä myös Venäjän ja Suomen suhteissa, Haavisto sanoi lauantaina Vihreiden puoluevaltuuskunnassa pitämässään puheessaan.

Hän suomi presidentinvaalien kilpakumppaneitaan Venäjän ja sen lainsäädännön periaatteiden vähättelystä.

– Kun Venäjällä on nyt menossa presidentinvaalit, minua vaivaavat kommentit, joissa Venäjästä puhutaan ”omanlaisenaan demokratiana” tai ”jonkinlaisena demokratiana”. Myös jotkut ehdokaskollegoistani ovat syyllistyneet tällaiseen Venäjän – ja demokratian – vähättelyyn, Haavisto sanoi.

Haaviston mukaan suomalaisten tulisi seurata tarkasti ja ottaa kantaa, missä asioissa Venäjällä demokratian tai sananvapauden pelisääntöjä rikotaan.

– Venäjää on mitattava siinä kisassa, johon he itse ovat ilmoittautuneet: Venäjä on perustuslakinsa ja lainsäädäntönsä mukaisesti monipuoluedemokratia. Tämän vuoksi on tärkeätä puuttua ihmisoikeuksien, kansalaisvapauksien tai demokratian rikkomuksiin myös Venäjällä, Haavisto muistuttaa.

Haavisto kannattaa EU:n ja Venäjän välistä viisumivapautta. Hän myös avaisi uusia rajanylityspaikkoja, kuten Parikkalan, Venäjän ja Suomen välille.

– Venäjän markkinat ovat aivan naapurissamme, ja meillä on siellä paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, Haavisto sanoi.

Haavisto muistuttaa, että investointien tekemistä Venäjälle helpottaa maan toteutuva WTO-jäsenyys.

– Pidetään Venäjä mukana, eri eristetä sitä. Keskustellaan, kannustetaan, kritisoidaan, kehutaankin tarvittaessa – ja pidetään tiivistä yhteyttä, Haavisto summasi.

Puhe on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: www.vihreat.fi/node/7191

Lisätiedot:

Pekka Haavisto, p. 050 574 0924 (eduskunta-avustaja Jari Hanskan numero)