— Mari Kamaja

Niinistö esitteli valtuuskunnassa Euroopan talouden korjauspaketin

Euroa kannattaa puolustaa, mutta ei hinnalla millä hyvänsä: siitä on siis tehtävä nykyistä parempi. Meidän tulee löytää nykyisestä talouden kriisistä mahdollisuudet uudistaa rakenteita ja saada siten Euroopan talous kestävälle pohjalle.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö esitteli puheessaan lauantain puoluevaltuuskunnassa 10-kohtaisen Euroopan talouden korjauspaketin. Euroopan vihreät julkistivat vastaavan yhteisen julistuksen kaksi viikkoa sitten.

- Vihreät haluaa olla puolue, joka esittää talouskriisiin uskottavia ratkaisuja niin Suomessa kuin Euroopassakin kansalaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi, Niinistö korosti puheessaan.

Hän haastoi myös muut eurooppalaiset puolueryhmät esittämään rohkeasti näkemyksensä siitä, miten eurooppalainen talous laitetaan kuntoon.

- Konservatiiviryhmä EPP on johdossa 16:ssa EU-maassa, joten Jyrki Kataisella ja hänen kollegoillaan olisi hyvä mahdollisuus kertoa, miten asiat heidän mielestään laitetaan kuntoon, Niinistö sanoi.

Kriisitilanteessa niin Suomen kuin muidenkin EU-maiden tulee ratkoa paisti akuuttia kriisiä, myös tulevaa kestävyysvajetta. Muutokset on tehtävä demokraattisesti niin, että niille on kansalaisten luottamus. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin laittaa rahoitusmarkkinat oikeudenmukaisen sääntelyn piiriin.

- Tarvitsemme niin sanottua ”banking unionia”. On selvää, ettei alan itsesääntely ole ollut tähän mennessä riittävää. Tämä ei ole vain julkisen talouden kriisi, vaan taustalla ovat myös pankit ja se, että finanssimarkkinoiden säätely on ollut heikkoa. Riskejä ei saa enää peitellä, luotonanto ei saa olla holtitonta ja veroparatiisien kautta tapahtuvaan veronkiertoon on puututtava.

Niinistö sanoi puheessaan, että Vihreät ovat valmiita harkitsemaan nykyistä tehokkaampia keinoja velkauskottavuuden parantamiseksi. Tärkeintä on varmistaa, että Euroopan keskuspankilla on edellytykset hallita velansaannin edellytyksiä lyhyellä aikavälillä. Niin sanottuja eurobondeja voidaan harkita pitkällä aikavälillä, jos ne ovat rajallisia ja edellyttävät autettavalta maalta velan kuriin saattamista ja talouden vakautustoimia.

- Eurobondeista ei ole akuutin kriisin ratkaisijaksi. Ensisijaisesti tarvitsemme vahvempaa yhteistä talouspolitiikkaa, Niinistö sanoi.

- Euroopan keskuspankin tehtävää tulee laajentaa. On myös Suomen etu rakentaa selkeä järjestelmä, jossa EKP:lla on vahva mandaatti tukea työllisyyttä ja talouden vakautta Euroopassa inflaation hillinnän lisäksi. EKP on jo poikennut normaalista tehtävästään ja ostanut ongelmamaiden osakkeita, mikä on ollut oikein, mutta sen nykyisen mandaatin rajoilla. Kriisissä keskuspankkien tehtävänä on varmistaa velansaannin edellytyksiä samalla kun edellytetään talouden sopeuttamista, Niinistö sanoi.

Korjauspaketin 10 kohtaa ovat:

1. Euroa kannattaa puolustaa

2. Kriisi on mahdollisuus uudistaa rakenteita

3. Laaditaan taloudenpidolle pitävät säännöt

4. Asetetaan rajat keskinäiselle verokilpailulle

5. Parannetaan rahoituslaitosten vakavaraisuutta ja valvontaa

6. Hillitään spekulatiivista taloutta transaktioverolla

7. Korkoihin kohtuullisuutta kannustimet säilyttäen

8. Euroopan keskuspankille laajempi tehtävä

9. Kasvua vihreästä taloudesta

10. Globaali talous vaatii rinnalle globaalia politiikkaa

Ohjelma esitellään laajemmin täällä.