— Anni Sinnemäki

Sinnemäki ryhmäpuheenvuorossa: Oikeudenmukaista eläkejärjestelmän muokkaamista ei voi lykätä

Hallituksella on oltava valmius tehdä päätöksiä, jotka parantavat Suomen talouden ja työllisyyden näkymiä. Vihreä eduskuntaryhmä pitää välttämättömänä hallituksen valmiutta uudistuksiin. Suomalaisten kannalta hyödyllisimpiä ja oikeudenmukaisimpia olisivat päätökset eläkejärjestelmän muokkaamisesta työurien pidentämiseksi.

Hallitus tähtää työurien pidentämiseen alkupäästä nuorten yhteiskuntatakuulla. Sen tulisi eläkejärjestelmän muutoksilla varmistaa työurien pidentyminen myös loppupäässä. Nämä päätökset olisi hyvä tehdä nyt, eikä lykätä niitä enää pidemmälle.

– Työurien pidentymistä edistävät muutokset parantaisivat tulevien eläkkeensaajien eläkkeitä. Ne olisivat reiluja 70- ja 80-luvuilla syntyneille ihmisille, joiden työurien aikana eläkemaksut tulevat joka tapauksessa nousemaan reippaasti, kansanedustaja Anni Sinnemäki sanoi Vihreiden ryhmäpuheessa

Työurien pidentämiseen tähtäävät päätökset säästäisivät myös todennäköisesti joiltain hyvin vaikeilta ja epäoikeudenmukaisilta leikkauksilta.

– Tällaiset päätökset eivät ole helppoja, eikä niiden tarvitsekaan olla. Linjausten tulee kuitenkin olla oikeudenmukaisia. Vaikeina aikoina täytyy tehdä erityisen paljon töitä sen puolesta, että ihmiset voivat sanoa elävänsä oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa.

Eläkejärjestelmän lisäksi Sinnemäki nosti esiin kaksi muuta kokonaisuutta, joilla vahvistaa talouden kestävyyttä.

– Meidän kannattaisi säästää yksityisen hoidon Kelakorvauksista, jotka eivät tällä hetkellä enää hyödytä hintansa edestä kansanterveyttä. Ne näyttävät valuvan yksityisten yhtiöitten voittoihin, joista ei aina ilmeisesti makseta veroja. Lisäksi tulee miettiä, teemmekö vieläkään tarpeeksi masennuksen hoitamiseksi ajoissa. Ajoissa annettu apu ehkäisee mielenterveyssyistä eläkkeelle siirtymistä.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa