— Marja Honkonen

Ville, Satu ja Oras ilmaston asialla Durbanissa

Maanantaina 28. marraskuuta alkavan Etelä-Afrikan Durbanissa pidettävän YK:n ilmastokokouksen kuumimpia aiheita ovat kaikkia maita sitova yhteinen ilmastosopimus sekä ensi vuonna loppuvan Kioton sopimuksen jatko.

Kokouksessa Suomen ja Euroopan unionin tavoitteena on, että kaikki maat lupaisivat pyrkivänsä sitovaan sopimukseen. Mikäli tämä tavoite saavutetaan, Kioton sopimukselle aiotaan etsiä jatkoaikaa siirtymäkaudeksi uuteen sopimukseen.

Durbanin kokous on jättimäinen tapahtuma, johon saapuu satoja delegaatteja ympäri maailman – virkamiehiä, poliitikkoja sekä ympäristöaktivisteja. Mukana kokouksessa on tietysti myös suomalaisia vihreitä. Suomen neuvottelukuntaa johtaa ympäristöministeri, Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö.

– Neuvottelut tulevat olemaan vaikeat, mutta pessimistiseen asenteeseen ei ole varaa, Niinistö sanoo.

– Ilmastonmuutoksen torjuminen on talouden kannalta kriittistä ja ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä. Siksi Durbanin kokouksessa on saatava aikaan selvä suunnitelma siitä, miten ilmastonmuutos torjutaan.

Kokoukseen osallistuvat myös EU-parlamentaarikko Satu Hassi ja Vihreiden varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen.

Durbanin kokousta seurataan myös Vihreiden verkkosivuilla. Lisäksi Helsingissä järjestetään 2. joulukuuta Jäätanssit-ilmastotapahtuma. Tilaisuutta isännöi Oras Tynkkynen, joka myös puhuu tilaisuudessa. Videotervehdyksensä tilaisuudessa esittävät kokoukseen jo matkustaneet Niinistö ja Hassi sekä europarlamentaarikko Tarja Cronberg. Lisätietoa tapahtumasta löydät esimerkiksi tapahtuman Facebook-eventistä. Tilaisuuden järjestää Euroopan parlamentin Vihreä ryhmä.