— Marja Honkonen

Lari Karreinen Vihreiden järjestöpäälliköksi

Valtiotieteen maisteri, JET, Lari Karreinen on valittu Vihreiden järjestöpäälliköksi. Karreinen työskentelee tehtävässään 9.1.‒9.11.2012 nykyisen järjestöpäällikön Lasse Miettisen sijaisena. Miettinen siirtyy ympäristöministeri Ville Niinistön erityisavustajaksi 5. joulukuuta alkaen syyskuun 2012 loppuun saakka.

Karreinen toimii tällä hetkellä Espoon Vihreiden toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on työskennellyt Luonto-Liitossa projektikoordinaattorina ja Sodan ekologia -tutkimusprojektin avustajana Helsingin yliopistolla.

Karreinen on toiminut myös kymmenen vuotta vapaaehtoisena Suomen Punaisessa Ristissä sekä Luonto-Liitossa. Hän on ollut mukana kirjoittamassa Vihreän Sivistys- ja opintokeskus Vision ”10 askelta parempaan vapaaehtoistoimintaan”-kirjaa.

Vihreiden järjestöpäällikkönä Karreinen haluaakin korostaa vapaaehtoisten roolia.

– Koko vapaaehtoistoiminta on suuressa murroksessa. Monia kiinnostavat lyhyet määräaikaiset tehtävät, jotka voi sovittaa muuhun elämään. Yhdistysten on opeteltava tarjoamaan näitä lyhytaikaisempia tehtäviä, jotta uudet sukupolvet saadaan toimintaan mukaan. Pienistä tehtävistä on helppo jatkaa kohti perinteisempiä osallistumistapoja, Karreinen sanoo.

Hän muistuttaa, että Vihreiden jäsenistö koostuu aktiivisista kansalaisista, jotka harrastavat keskimääräistä enemmän.

– Siksi vapaaehtoistoiminnan murros tarjoaa meille paljon mahdollisuuksia. Oma tehtäväni on tukea vihreitä yhdistyksiä tässä muutoksessa. Tavoitteeni on, että tulevien yhdeksän kuukauden aikana vähintään kaksinkertainen määrä vapaaehtoisia löytää omaan kiinnostukseensa ja elämäänsä sopivia mahdollisuuksia harrastaa ja edistää vihreämpää maailmaa, Karreinen kertoo.

Lisätiedot: Lari Karreinen, p. 0400 487 642, lari.karreinen@vihreat.fi