— Soininvaara Osmo

Soininvaara ryhmäpuheessa budjetin palautekeskustelussa: Vakautetaan julkista taloutta paremmalla politiikalla

Talouden näkymien synkentyessä on syytä varautua budjettikehysten uudelleenarviointiin. Vihreät ovat tähän valmiita. Vihreät kannattavat vahvaa hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta eivät halua tehdä sitä velaksi. Edessä olevan julkisen talouden vakauttamisen ei tarvitse olla vain leikkauslistoja ja veronkorotuksia. Se voi olla myös parempaa politiikkaa.

Yhä useammin sanotaan, ettei meillä enää olisi varaa hyvinvointiyhteiskuntaan. Asia on pikemminkin päinvastoin.

Menestyksemme perustuu yhteiskunnan tasa-arvoisuuteen.

- On tullut suosituksi laittaa maita paremmuusjärjestykseen. Oli kilpailu melkein mikä hyvänsä, hyvinvointivaltiot - Pohjoismaat, Hollanti, Saksa ja Kanada - löytyvät kärjestä. Vahva sosiaaliturva, kaikille avoin koulutus ja hyvät julkiset palvelut lisäävät maiden kilpailukykyä eivätkä heikennä sitä, kansanedustaja Osmo Soininvaara sanoi Vihreiden ryhmäpuheessa.

Jos esimerkiksi rakenteellisen työttömyyden hälyttävään kasvuun saadaan puututtua, ei leikkauslistoja tarvita.

Ruotsiin verrattuna meiltä puuttuu työelämästä 250 000 ihmistä. Ero selittyy kokonaan sillä, että Ruotsissa osatyökykyisten työllisyys on parempi kuin meillä ja että osa-aikatyötä tehdään Ruotsissa enemmän.

- Tällä on valtava merkitys julkiseen talouteen. Neljännesmiljoona maksajaa enemmän ja neljännesmiljoona tulonsiirroilla elävää vähemmän! Jos ei pysty sataprosenttiseen työpanokseen, joutuu töistä pois. Suljemme työmarkkinoiden ulkopuolelle osatyökykyiset ja myös ne, joiden osaaminen ei riitä tuottamaan elämiseen riittävää ansiotasoa. On tehtävä myös käytännössä mahdolliseksi yhdistää ansiotuloja ja tulonsiirtoja, jos ei pysty hankkimaan riittäviä ansiotuloja.

Hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä on pitää kansa terveenä ja työkykyisenä. Sosiaalisten terveyserojen kasvu ei kerro hyvää terveydenhuoltojärjestelmästämme. Rahoituksen monikanavaisuus vinouttaa toimintaa pahasti ja tulee kalliiksi.

- On aika luopua yksityisen hoidon sairausvakuutuskorvauksista. Yksityislääkärien käyttö ei säästä julkisen terveydenhoidon menoja vaan lisää niitä, koska yksityislääkärit ovat kovin hanakoita lähettämään potilaitaan erikoissairaanhoitoon.

Vaikka terveyserot ovat kasvaneet, pääsääntöisesti suomalaiset ovat aiempaa terveitä ja elävät huomattavasti aiempaa pidempään.

- Tämä on otettava rohkeasti huomioon myös eläkepolitiikassa. Asian kanssa ei pidä aikailla ja ajatella, että nyt ei muka tarvitsisi tehdä mitään, koska seuraavat ikäluokat voivat sekä maksaa enemmän että olla itse töissä pidempään.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa