— Marja Honkonen

Vihreä kirje - joulukuu 2011

Tervetuloa lukemaan joulukuun Vihreää kirjettä. Kirjeen aiheena ovat tällä kertaa puheenjohtaja Ville Niinistön arvio kuluneesta syksystä ja tulevista presidentinvaaleista. Kirjeen muut aiheet ovat:

Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteen muutokset hoituvat tästä osoitteesta. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen verkkomedia@vihreat.fi.

Kirkkaasti vihreinä kevääseen!

Rakkaat vihreät, olemme aloittaneet kuluneen syksyn hallituksessa tiiviillä sykkeellä toteuttaen kunnianhimoista vihreää politiikkaa. Sekä minä että kehitysministerinä toimiva Heidi Hautala olemme keskittyneet aluksi etenkin omien ministeriöidenne asioiden hoitoon, perehtymiseen ja keskeisten linjauksien tekoon. Myös hallitusyhteistyö on hakenut uomiaan, joten olemme olleet tarkkana puolustamassa vihreiden linjauksia.

Hallituksessa me vihreät olemme saaneet vahvan aseman. Pääsemme usein ohjaamaan päätöksiä haluamaamme suuntaan, vaikka tiukkojakin vääntöjä on käyty. Ympäristöministerinä olen päässyt taistelemaan puolueemme tärkeimpien ydinteemojen puolesta: olemme päässeet puuttumaan kaivosten ympäristöhaittoihin, turvetuotannon vesistövaikutuksiin sekä ilmastolain ja -sopimuksien valmisteluun. Haluan, että ympäristöministeriö on voimallinen tulevaisuusministeriö, joka linjaa kestävää vihreää taloutta ja tuo jatkuvasti esille edistyksellisen ympäristöpolitiikkaa.

Konkreettisia saavutuksia hallitusneuvottelujen hyvän lopputuloksen jälkeenkin jo on: esimerkiksi vuodelle 2012 on tehty tuloeroja kaventava budjetti, perusturvaa on parannettu ja luonnonsuojelualueisiin sekä raiteisiin saatiin lisää rahaa. Suomi myös liittyi viimein Ottawan jalkaväkimiinasopimukseen. Durbanin ilmastokokouksesta saatiin tiekartta uuteen, kansainväliseen sitovaan sopimukseen. Syyskauden vihreisiin voittoihin voit tutustua tarkemmin täällä.

Puolueessa olemme jatkaneet työtä avoimuuden lisäämiseksi. Vihreiden ohjelmat on avattu jäsenistölle niin, että neljä jäsentä voi yhdessä tuumin ehdottaa mihin tahansa ohjelmaan muutosta. Puoluejohdon kyselytunteja järjestetään säännöllisesti muun muassa poliitikkojemme Facebook-sivuilla ja puoluevaltuuskunnan työskentelytapoja uudistetaan.

Työ vihreiden arvojen puolesta jatkuu ensi vuonnakin ahkerasti: vaikean taloudellisen tilanteen myötä luvassa on vaikeita päätöksiä. Taantumankin aikana talouspolitiikkaa tulee tehdä niin, että tuloeroja kavennetaan ja työllisyyttä vahvistetaan. Vihreillä on mielestäni vahvin näkemys tarvittavasta muutoksesta. Meillä on parhaat keinot uudistaa työelämän pelisääntöjä, peruskorjata talous vihreäksi ja luoda uutta työtä – samalla parantaen jokaisen mahdollisuutta hallita omaa elämää ja arkea.

Tulevan vuoden 2012 ensimmäinen haaste ovat presidentinvaalit, joissa oma ehdokkaamme Pekka Haavisto on vahvoissa asemissa toista kierrosta ajatellen. Pekan vahva, kokoava tyyli vetoaa laajaan joukkoon. Kampanjassaan Pekka on tuonut esiin suvaitsevaisuuteen ja syrjäytymiseen liittyviä teemoja niin, että monien kuva vihreistä on avartunut.

Pekkaa tukee vihreiden lisäksi lukuisia muita toimijoita: poliitikkoja, yrittäjiä, taiteilijoita sekä muita yhteiskunnallisia vaikuttajia. On valtava ilo yhdessä heidän kanssaan tukea presidentiksi pätevää ja kokenutta sillanrakentajaa. Kaikkien onkin nyt aika kääriä hihat ja tehdä tiiviillä sykkeellä työtä aina vaalipäivään asti, jolloin itse muiden joukossa pyöräytän paperiin Haaviston numeron kaksi. Pekan kotisivuilta voi lukea, miten kampanjatalkoisiin pääsee mukaan.

Jouluna onkin hyvä kerätä voimia tulevaan vaalityöhön sekä muihin koitoksiin. Jatketaan yhdessä duunia vihreän Suomen puolesta – teoillamme on merkitystä ja meillä on painoarvoa!

Rauhaisaa joulua ja menestyksekästä uutta vuotta teille jokaiselle,

Ville Niinistö

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri