— Marja Honkonen

Näin järjestät tapaamisen kunnallisvaaliehdokkuudesta kiinnostuneille

Kunnallisvaalien ehdokkuudesta kiinnostuneilla on usein kysymyksiä ja toiveita siitä, millaiseen kunnallisvaalikampanjaan he haluaisivat osallistua ja millaisia kunnanvaltuutetun velvollisuudet ovat. Keskustelu on parasta käydä yhteisessä tapaamisessa, jossa askarruttavista aiheista voi puhua rauhassa. Tässä muutamia ohjeita siihen, miten yhdistyksesi voi helposti järjestää tapaamisen ehdokkuudesta kiinnostuneille.

• AJOITUS: Ehdokkuudesta kiinnostuneille kannattaa pitää tapaamisia kuukausittain tai parin kuun välein. Tämä kannattaa sovittaa ehdokasasettelun kanssa järkeväksi aikatauluksi. Tapaaminen pidetään siis hyvissä ajoin ennen yleiskokousta.
  • KETÄ KUTSUA: Käykää paikallisyhdistyksen hallituksessa sekä muuten vapaamuotoisesti läpi henkilöt, joita kannattaa pyytää ehdokkaaksi. Pyydä paikalle myös joku, joka on ollut kunnallispolitiikassa mukana pidempään.
  • KUTSUMINEN: Kutsu kaikki paikalle puhelimitse ja ajoissa. Pelkän sähköpostin lähettäminen ei riitä; tapaamiseen uutena saapuvalla on oltava joku, jonka kanssa tämä on jo vaihtanut muutaman sanan. Mukaan kannattaa kutsua esimerkiksi ne, jotka ovat toimineet vaalilautakunnissa vihreiden mandaatilla. Kirjepohjan heidän kutsumistaan varten löydät täältä.
  • EHDOKASSOPIMUS: Muista tulostaa mukaan ehdokassopimuksia, jotta halukkaat voivat allekirjoittaa paperin heti. Ketään ei kuitenkaan saa painostaa asiaan, vaan paperin voi antaa myös mukaan tai palata asiaan muuten myöhemmin.

Tapaamisen tarkoitus ei ole puhua politiikkaa, vaan kertoa ehdokkuudesta kiinnostuneille mitä kunnallispolitiikassa mukana oleminen ja kunnallisvaalikampanjan tekeminen käytännössä tarkoittaa.

• KYSELE, mikä tilaisuuteen saapuneita erityisesti kiinnostaa ja mistä he haluaisivat kuulla. Pyydä kaikkia esittäytymään ja kertomaan heitä kiinnostavista teemoista.
  • KERRO lyhyesti siitä, mitä vihreät ovat omalla paikkakunnallasi saaneet aikaan.
  • KERRO miten kunnallisjärjestösi on varautunut kunnallisvaaleihin (budjetti, kunnallisvaaliohjelman valmistuminen, ehdokashankinnan tilanne).
  • KERRO, kuinka paljon aikaa kampanjan tekemiseen menee. Älä vähättele, älä myöskään liioittele.
  • KERRO, ettei ehdokkuus edellytä fundamentaalivihreyttä: tavallinen, vihreiden perusperiaatteet allekirjoittava ihminen on ihan käypä ehdokas.
  • KERRO Vihreiden tuottamista palveluista (sivupaketti, taittopohjat mainoksille, ehdokasopas, kesäpäivät)
  • MUISTUTA tukiryhmän merkityksestä.
  • KERRO kuntasi poliittisista voimasuhteista.
  • KERRO, kuinka paljon aikaa kunnallispolitiikkaan kuluu – kunnanhallituksen jäseneltä, valtuuston jäseneltä, lautakunnan jäseneltä.
  • KERRO kunnallisista luottamustoimista perittävästä puolueverosta.
  • MUISTUTA, ettei mikään työnantaja voi olla kunnallisen vaikuttamisen esteenä. Kuka tahansa voi asettua kunnallisvaaleissa ehdolle.
  • JÄTÄ riittävästi aikaa vapaalle keskustelulle ja kysymyksille.
  • YRITÄ saada myös ne hiljaisimmat osallistujat mukaan keskusteluun: pyydä kommentteja ja kysy vaikka suoraan, miltä joku asia juuri sen "ujoimman" mielestä kuulostaa. Älä anna yhden suupaltin dominoida tapaamista.

Tapaamisen yhteydessä voi sopia jatkotapaamisia joissa käydään läpi kunnallispolitiikan ajankohtaisia aiheita. Ensimmäisen jatkotapaamisen voi rakentaa edellisten kunnallisvaalien vaaliohjelman läpikäymisen ympärille.