— Mari Kamaja

Piirijohtajat: Itä-Suomi tarvitsee vaalipiiriuudistuksen

Vaalipiiriuudistukseen on löydettävä ratkaisu, vaativat itäisen Suomen Vihreät piirijohtajat. Itä-Suomessa odotetaan, että puolueiden puheenjohtajat ratkaisevat ongelman tämän viikon neuvotteluissaan ja että uusi jako saadaan voimaan jo seuraavissa eduskuntavaaleissa.

- Nyt puolueet vääntävät kättä lähinnä siitä, yhdistetäänkö Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala vai liitetäänkö Etelä-Savo Kymen vaalipiirin kanssa yhteen. Ei meilläkään ole täyttä yksimielisyyttä siitä, millainen jako on paras, mutta mikä tahansa malli on parempi kuin nykyinen, sanoo Etelä-Savon Vihreiden puheenjohtaja Marja Pulkkinen.

- Presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen yhteydessä keskusteltiin paljon äänestystaktikoinnista. Vaalipiireissä, joissa piilevä äänikynnys on todella korkea, taktikointi on varmasti tullut monelle äänestäjälle tutuksi. Kun läpipääsyyn eduskuntavaaleissa vaaditaan jopa 14% äänistä, ei realistisia vaihtoehtoja juuri ole, sanoo Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Katariina Kemppainen.

- Vaaleissa annetun äänen pitäisi olla mahdollisimman samanarvoinen vaalipiiristä riippumatta. Nyt näin ei ole. Laajemmat vaalipiirit Itä-Suomessa eivät kaventaisi demokratiaa, vaan lisäisivät sitä, muistuttaa Pohjois-Savon Liisa Pietikäinen.

Lisätietoja:

Etelä-Savon Vihreiden puheenjohtaja Marja Pulkkinen, puh. 0505266468