— Mari Kamaja

Niinistö: Kehysratkaisu kaventaa tuloeroja, helpottaa työhön pääsyä ja rakentaa hyvinvoinnille tulevaisuutta

Hallitus pääsi tänään sopuun tulevien vuosien tuloista, menoista ja rakenteellisista sopeutuksista. Veronkorotuksia toteutetaan 1,5 miljardilla eurolla ja menosäästöjä 1,2 miljardilla eurolla. Ratkaisu on hyvinvointiyhteiskunnan pelastusoperaatio. Yhdistettynä rakenteellisiin uudistuksiin ratkaisu paitsi vähentää velkaantumista luo myös uskoa Suomen tulevaisuuteen.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö pitää ratkaisua olosuhteisiin nähden yllättävän hyvänä. Vihreiden keskeiset tavoitteet toteutuivat. Ratkaisussa yhdistyy tuloerojen kaventaminen sekä kestävän hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden rakentaminen ja rahoituspohjan turvaaminen.

- Vihreille kehysneuvotteluissa oli tärkeää, että tehtävillä ratkaisulla parannetaan työllisyyttä ja vahvistetaan hyvinvointivaltion kestävän kasvun näkymiä. Sosiaaliturvasta ei saa leikata ja tuloeroja on kavennettava. Halusimme myös varmistaa, että emme sopeuta niin rajusti, että se heikentäisi talouden näkymiä entisestään. Nämä tavoitteet toteutuivat ratkaisussa hyvin. Tehty veroratkaisu on itse asiassa puolueista lähimpänä vihreiden kantoja: kulutus- ja ympäristöveroja voi nostaa, jos työn verotuksen puolella tehdään tuloeroja kaventavia kompensoivia ratkaisuja, Niinistö sanoo.

Keskeisenä uudistuksena rakennepuolella on sosiaaliturvan ja työn yhteensovittamisen merkittävä edistyminen, jota vihreät ovat pitkään ajaneet.

- Sosiaaliturvan ja työn parempi yhteensovittaminen vähentää köyhyyttä ja helpottaa ihmisten pääsyä mielekkääseen työhön. Työmarkkinatuen tarveharkinnan poistaminen, työttömän verokortti ja työllistymisbonus ovat kaikki tervetulleita uudistuksia. Myös perhevapaiden suunniteltu uudistus helpottaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Näistä ihmisten arkea helpottavista uudistuksista olen hyvin iloinen, Niinistö korostaa.

Niinistö on tyytyväinen, että hallitus päätti panostaa rahaa nuorten yhteiskuntatakuuseen ja koulutuspaikkojen lisäämiseen. Myönteistä on myös se, että sovituista liikennehankkeista reilusti yli puolet on panostuksia raiteisiin.

- Se on selkeä signaali vihreän talouden edistämisestä ja askel kohti vähäpäästöisemmän yhteiskunnan rakentamista, Niinistö sanoo.

Neuvotteluissa oli mukana kaikille puolueille hankalia leikkauskohteita ja kaikkien ministeriöiden oli osallistuttava säästötalkoisiin. Lopputulos oli kuitenkin vihreiden mielestä varsin tasapainoinen sopeutuksen haastavuuteen nähden. Vihreitä kirpaisivat esimerkiksi kuntiin kohdistuvat leikkaukset sekä se, että kehitysyhteistyömäärärahojen kehityksestä vähennettiin 30 miljoonaa euroa vuodelta 2015.

- Suomi on sitoutunut kansainvälisesti ja hallitusohjelmassa siihen, että saavutamme 0,7 prosentin osuuden bruttokansantulosta. On siis ratkaisevan tärkeää, että hallitus vahvisti, että päästöoikeuksien huutokauppatuloja käytetään jatkossa kehitysyhteistyöhön ja ilmastorahoitukseen kehitysyhteistyön määrärahojen kasvun turvaamiseksi, kehitysministeri Heidi Hautala sanoo.