— Mari Kamaja

Niinistö Vihreiden valtuuskunnassa: Vihreät on puolue, jolla on sielu - kansanliike, johon kaikki ovat tervetulleita

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö korosti Vihreiden valtuuskunnan kokouksessa Tampereella pitämässään puheessa hallituksen vihreää politiikkaa. Puheessaan hän arvioi myös puolueen kehittymistä 25 vuoden taipaleensa aikana. Puolue viettää lauantai-iltana 25-vuotisjuhliaan.

- Vihreät voivat olla ylpeitä tämän hallituksen toteuttamasta politiikasta. Hallituksen kehysriihi oli hyvä esimerkki hallituksen vihreästä linjasta. Päätimme kaventaa tuloeroja, parantaa työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamista ja edistää vähäpäästöistä taloutta, vaikka talouden sopeutus tarkoitti myös vaikeita päätöksiä. Kehysriihen kompromissi on kaikista puolueista lähimpänä vihreiden linjaa, Niinistö sanoi tyytyväisenä.

Vihreät on 25 vuodessa kasvanut vahvaksi puolueeksi, jonka politiikka kattaa muitakin kuin ympäristöteemoja. Niinistö ei näe ristiriitaa ympäristöpuolueen ja yleispuolueen aseman välillä.

- Olemme vahva ympäristöpuolue, kun olemme uskottava yleispuolue. Luonnonvarat hupenevat, ilmastonmuutos uhkaa karata käsistä ja ekosysteemit heikkenevät uhaten ihmisten hyvinvointia ja taloutta. Vastaus ympäristökriiseihin ja talouskriisiin on niiden yhdistämisessä: vihreillä ratkaisuilla pelastamme ympäristöä ja samalla rakennamme myös kestävää taloutta ja työllisyyttä, Niinistö korosti.

Niinistö korosti, että vihreät lunastavat ihmisten luottamuksen jokapäiväisessä arjen päätöksenteossa, toimivat he sitten ministereinä tai kunnanvaltuutettuina.

- Eivät ihmiset äänestä puolueita, joilla ei ole sielua. Vihreiden sielu siinä, että me emme tingi ihmisten arjen hyvinvoinnista emmekä kestävän yhteiskunnan rakentamisesta. Tässä hallituksessa olemme reivanneet suomalaista ympäristö- ja talouspolitiikkaa oikeudenmukaiseen ja kestävään suuntaan. Meillä on vahva asema hallituksen yhteisen linjan rakentamisessa, mikä näkyi kehysriihen tuloksessa, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan ympäristöpolitiikassa pitäisi päästä pelkästä ongelmien hoidosta siihen, että koko talous muutetaan vihreäksi. Tuoreet esimerkit kaivosten ympäristöongelmista ja turvetuotannosta osoittavat, että meillä on vielä pitkä matka talouteen, joka kunnioittaa ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin asettamia rajoja.

- Kaivoksilta ja turvetuotannolta on edellytettävä yhteiskuntavastuuta. Yksikään elinkeino ei voi pilata ihmisten oikeutta puhtaaseen ympäristöön. Vastuun vaatiminen kuuluu yleiseen oikeustajuun, Niinistö sanoi.

- Meidän on nyt rohkeasti panostettava ilmastopolitiikkaan ja vähäpäästöisten ratkaisujen käyttöönottoon läpi talouden. Ympäristösääntely on Suomen teollisuuden ja työpaikkojen paras ystävä. Halpaa bulkkia tekemällä emme pärjää. Vaasan ja Lahden puhtaan teknologian huikeasti kasvavat energiaklusterit ovat esimerkkejä siitä, missä tulevaisuus on: älykkäissä, vähäpäästöisissä ratkaisuissa, uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa, Niinistö korosti.

Niinistö sanoi Vihreiden haluavan jatkaa kohti kuntavaaleja Pekka Haaviston presidenttikampanjan myönteisessä hengessä. Haaviston kampanjan huikea henki on palauttanut puolueen tietyssä mielessä juurilleen, keskustelevaksi kansanliikkeeksi.

- Viimeisen vuoden aikana olemme avanneet toimintaamme jäsenistölle ja muille suomalaisille, jotka uskovat että Suomesta voi tehdä paremman paikan. Jatkamme tällä linjalla kuntavaaleihin: rohkeasti vihreinä, mutta samalla ihmisiä mukaan ottavana avoimena kansanliikkeenä. Jokainen on tervetullut mukaan, Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan, Niinistö sanoi.