— Mari Kamaja

Hassi Vihreiden puoluekokouksessa: Talouden vihreä uudistaminen kannattaa

EU-parlamentaarikko Satu Hassi puhui puoluekokouspuheessaan Euroopan taloustilanteesta ja vihreän talouden tärkeydestä. Finanssialan romahdus osoitti, että valvontaa ja säätelyä pitää tiukentaa. Euroopassa onkin tehty jo monia sellaisia muutoksia, joita Vihreät vaativat jo ennen finanssiromahdusta.

- Vielä tarvitaan finanssitransaktiovero tai Tobinin vero, jota Vihreät ovat ajaneet kauan ja jota EU-komissio vihdoin on ehdottanut. On hienoa, että Suomessakin on ensi kertaa hallitus, joka kannattaa tätä veroa. Vero tarvittaisiin, jotta saadaan aisoihin pienillä hinnaneroilla pelaava sekunnin murto-osissa pyörivä kauppa, joka on silkkaa keinottelua, Hassi sanoi.

Hassi muistutti, että akuuttien talousongelmien lisäksi on kyettävä ratkaisemaan isompi ja pitkäaikaisempi ongelma, luonnonvarojen ylikulutus. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset ja eurooppalaiset, tarvittaisiin kolme maapalloa.

- On siis elvytettävä, ja vihreästi. Vihreät eivät enää ole ainoita, jotka sanovat näin. Viime kuussa EU:n komissio julkaisi ehdotuksensa työllistäväksi elvytysohjelmaksi. Sen mukaan suurin uusien työpaikkojen potentiaali, 20 miljoona uutta työpaikkaa tällä vuosikymmenellä, on vihreillä aloilla, Hassi sanoi.

Saksan esimerkki osoittaa, että talouden vihreä uudistaminen kannattaa. Saksa on tällä hetkellä Euroopan talouden veturi, ja maa on jo toistakymmentä vuotta ollut yksi määrätietoisimpia vihreän energiatalouden rakentajia. Viime vuonna maan kaikki puolueet tekivät sopimuksen ydinvoimasta luopumisen aikataulusta.

- Toivon toden totta, että Suomessakin osattaisiin ottaa suunta tulevaisuuteen, luopua uusien ydinvoimaloiden rakentamisesta ja suunnata vihreisiin, tämän vuosituhannen energiamuotoihin, Hassi sanoi.

Hän nosti puheessaan esiin myös EU:n rikkidirektiivin. Tehtaiden rikkipäästöt laitettiin kuriin jo 1980-luvulla, mutta vasta nyt on meriliikenteen vuoro.

- Kun laivojenkin päästöjä nyt ruvetaan suitsimaan, estetään kymmeniätuhansia ennenaikaisia kuolemia joka vuosi. Ennustan että käy kuten aina ennenkin: teollisuus, joka on pelotellut pilviin nousevilla kustannuksilla, etsii halvimmat tavat saasteiden vähentämiseen, ja uuden tekniikan osaajat saavat työtä, myös Suomessa. Ja vähän ajan päästä samat tahot, jotka nyt vastustavat uusia päästörajoja, ylpeilevät päästöjen puhdistuksella, Hassi sanoi.

Puhe löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.vihreat.fi/tiedotteet/hassi-vihreiden-puoluekokouksessa-talouden-vihrea-uudistaminen-kannattaa-0

Vihreiden puoluekokous on koolla Lappeenrannassa lauantaista sunnuntaihin 19.–20.5.2012. Puoluekokouksen materiaalit ja ohjelma löytyvät osoitteesta www.vihreat.fi/puoluekokous.