— Mari Kamaja

Vihreiden puoluekokouksen puhujavieras Chirikova pidätetty Moskovassa

Ympäristöaktivisti Yevgenia Chirikova, joka oli tulossa puhumaan Vihreiden puoluekokoukseen Lappeenrantaan lauantaina 19.5. ja sunnuntaina 20.5., on pidätetty eilen aamulla Moskovassa. Mellakkapoliisit hyökkäsivät Putinia vastustavien moskovalaisten kimppuun, ja Chirikova ja muita opposition edustajia pidätettiin viranomaisten vastustuksesta Chirikovan puhuessa opposition edustajille rauhanomaisessa tilaisuudessa kadulla. Pidätyksen yhteydessä Chirikova sai käsivarteensa vamman, jonka johdosta hänet jouduttiin viemään sairaalaan ennen palautusta poliisiasemalle.

- Chirikovan pidätys oli laiton, ja tällä hetkellä häntä pidetään sellissä ilman tietoakaan tuomioistuinkäsittelystä. Vaadin hänen välitöntä vapauttamistaan, painottaa kehitysministeri Heidi Hautala, jonka vieraaksi Chirikova oli tulossa.

Chirikovan oli tarkoitus avata sunnuntaina puoluekokouksen poliittinen keskustelu puheenvuorolla Venäjän demokratian tilasta ja Vladimir Putinin kolmannesta kaudesta. Lisäksi hänen piti osallistua lauantaina keskusteluun Venäjän opposition vaatimuksista Putinille.

Yevgenija Chirikova on nuori yrittäjä ja Venäjän uuden, poliittisen ympäristöliikkeen kirkkain tähti. Hän nousi johtamaan kansalaisliikettä, joka vastustaa Moskovan lähellä Himkin kaupungissa vanhan tammimetsän tuhoamista kaavaillun Moskova-Pietari -moottoritien alta. Himki-liike on kyseenalaistanut paikallisten ja valtakunnallisten poliitikkojen ja maan arvon noususta hyötyvien liikemiesten liiton sekä näihin suhteisiin liittyvän korruption. Liikkeen edustajia ja siitä raportoivia toimittajia on uhkailtu, vainottu ja pahoinpidelty. Se haluaa kohdistaa huomion myös eurooppalaisiin suuryrityksiin, jotka ovat mukana moottoritiehankkeessa.

Muokattu 18.5. klo 17.05: Vihreiden tietojen mukaan Chirikova on vapautettu ja hän pääsee matkustamaan Lappeenrannan puoluekokoukseen.

Lisää pidätyksestä ja sen taustoista: http://www.khimkiforest.org/news/more-repressions-against-environmentalists-and-civic-activists-putin-russia-%E2%80%93-leader-khimki-for

Himki-liikkeen kotisivut: http://www.khimkiforest.org

Videolinkkejä:http://ecmoru.livejournal.com/532449.html