— Johanna Karimäki

Johanna Karimäki ryhmäpuheessa: Suomi tarvitsee vihreää taloutta

Suomen haasteena on heikko vaihtotase: meille tuodaan enemmän tavaraa kuin viedään. Siksi tarvitsemme uusia vientituotteita. Kehittämällä ja kaupallistamalla uutta, puhdasta teknologiaa turvataan suomalaisten hyvinvointia.

– Suomi tarvitsee vihreää taloutta. Suomella on kaikki mahdollisuudet tehdä Cleantechistä menestystarina, mutta se edellyttää vahvoja kotimarkkinoita uusiutuvalle energialle. Siksi pidämme pieniäkin määrärahaleikkauksia vihreään talouteen valitettavina, sanoi kansanedustaja Johanna Karimäki vihreiden ryhmäpuheessa.

Vihreät pitävät kiinni uusiutuvan energian tuista ja kiirehtivät elinkeinoministeriön nettomittarointiselvitystä. Nettomittarointia tarvitaan, jotta jokaisella pientuulimyllyn tai aurinkopaneelin omistajalla olisi mahdollisuus syöttää ylijäämäsähkö verkkoon ja saada tästä korvaus.

Valtiontalouden vajausta ei pidä jättää nykynuorten ja lasten maksettavaksi. Siksi kehyksessä on tehty ratkaisuja, jotka taittavat valtionvelan kasvua ja parantavat työllisyyttä.

– Työllisyys paranee myös siten, ettemme ylläpidä karkeaa työtön-työllinen - jakoa. Osatyökykyiset rikastuttavat työyhteisöjä. Pienten lasten vanhemmat voivat tehdä lyhyempää työpäivää ja yhdistää työn ja perheen. Kun työtä riittää kaikille, se tarkoittaa parempaa vointia ja yhteenkuuluvuutta. Perheen ja työn yhteensovittaminen parantaa myös lapsen asemaa. Esimerkiksi Ruotsissa on mahdollisuus yhdistää osittainen vanhempainvapaa ja lyhennetty työpäivä.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa