— Marja Honkonen

KIVA KUNTA -TAPAHTUMAT 22.9.2012

Kokoluokitus:

Pienen tapahtuman voi järjestää muutaman hengen voimin, ei edellytä budjettia, toki valmisteltava ja viestittävä ennakkoon.

Keskisuuri tapahtuma vaatii hieman ennakkojärjestelyjä, useamman käsiparin sekä mahdollisesti hieman rahaa.

Iso tapahtuma edellyttää etukäteisvalmisteluja, mainostusta ja budjetin sekä mielellään työryhmän järjestelyihin.

***

Kaikkia tapahtumia koskevat ohjeet: Mainostus onnistuu edullisesti Facebookin lisäksi paikallislehtien ”minne mennä”-palstojen kautta.

***

1. Siivoustalkoot (keskisuuri)

Siivoustalkoot järjestyvät helposti lähipuistossa ja hommaan saattaa saada apua ihan ohikulkijoiltakin. Mainostukseksi riittää budjetin puuttuessa ilmoittelu lyhtypylväissä ja lähikaupan ilmoitustaululla. Usein kunnan tai kaupungin rakennustoimelta tms. saa lainaksi haravoita ja muita puutarhan hoitoon tarvittavia tarvikkeita. Puistosta kerätään roskat ja haravoidaan kuivat lehdet. Halutessa voi samalla istuttaa kukkasipuleita seuraavaa kevättä varten. Talkoilijoilla on hyvä olla puoluetunnukset esillä, esimerkiksi puolueen liivit toimivat hyvin. Puiston reunaan voi pystyttää teltan tai pöydän mehutarjoilua varten.

- Jätesäkkejä

- Muutama vapaaehtoinen

- Ennakkoilmoittelu ja mahdollinen mainostus

- Haravat, lapiot jne.

2. Kaavoituskävely (pieni)

Kaavoitus voi olla mielenkiintoista jos opas on "kartalla". Kävelyn aikataulun kannattaa olla rauhallinen jotta aikaa jää riittävästi keskusteluun ja hitaammatkin kävelijät pysyvät mukana. Kannattaa valita kunnan tai asuinalueen tulevista suunnitelmista joku puhuttava aihe ja selvittää asian valmistelun vaiheet. Ihmisiä kiinnostaa oman asuinympäristönsä muutokset ja niihin liittyvä byrokratiakin kunhan keskustelu saadaan riittävän konkreettiselle tasolle. Sopivan kävelyoppaan voi saada paikallisesta valtuutetusta tai lautakunnan jäsenestä. Aiheena voi myös olla alueen historia.

- Teema / reittisuunnitelma ja kävelyn kesto

- Tulevien kaavoitussuunnitelmien kartoitus

- Mahdollinen asiantuntija mukaan

- eväät?

3. Katumaalaustapahtuma (keskisuuri)

Katumaalausta voi tehdä millä tahansa vesiliukoisilla liiduilla kuivalle, roskista lakaistulle asvaltille. Varaudu kuitenkin liitujen suureen menekkiin ja ota mukaasi pesuvälineet niin että kadun saa tarvittaessa maalaustapahtuman jälkeen pestyä puhtaaksi. Kannattaa mainostaa tapahtumaa paikallisten leikkipuistojen ilmoitustauluilla, päiväkerhoissa, päiväkodeissa sekä muissa paikallisissa lapsiperhepaikoissa. Tapahtumasta on myös hyvä ilmoittaa / pyytää lupa katualueen haltijalta, oli se sitten kunta tai yritys.

- Liituja

- Ämpäri (ja vettä)

- Harja kadun lakaisuun

- Ennakkoilmoittelu ja mahdollinen mainonta

- Harja kadun pesuun tapahtuman jälkeen

-----------------------------------------------------------------

4. Kunnan kehityspäivä (keskisuuri)

Kunnan kehityspäivää varten tarvitset mahdollisimman keskeisellä paikalla olevan tilan johon ihmisten on helppo tulla. Selvittele kiinnostavimmat kehitysprojektit, myös ne jotka on syystä tai toisesta kuopattu. Hanki jostain mahdollisimman suuri kunnan kartta. Tarvittaessa voit myös heijastaa sen piirtoheittimellä seinälle. Varaa riittävästi kyniä ja tarralappuja (esim. post-it). Teema voi olla esimerkiksi vihrealueet tai polkupyöräily mutta aihe voi olla myös vapaa ja kattaa koko kunnan kaiken kehittämisen. Tämä on helppo tapa löytää ne asukkaita eniten askarruttavat asiat ja saada hyvää keskustelua aikaan. Muista tehdä muistiinpanoja ja ottaa ihmisten yhteystiedot mahdollista jatkojalostusta ja muuta yhteydenpitoa varten.

- Ennakkoilmoittelu ja mahdollinen mainonta

- Kartta

- Kyniä

- Lappuja

- Tarjoilut?

-----------------------------------------------------------------

5. päivätanssit (iso - kunnianhimoisille)

Päivätanssit voit järjestää sisällä tai ulkona, pääasia on että paikkaan on helppo tulla. Musiikkityyli kannattaa valita hieman kohderyhmän mukaan, musiikki voi olla kokonaan dj:n soittamaa tai paikalle voi hankkia bändin / orkesterin. Tilaisuudella ei tarvitse olla mitään poliittista viestiä. Tapahtuman lupa-asiat (ulkotapahtuma) kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon ja muistaa mainostaa tapahtumaa riittävästi.

- Tilavaraus

- Riittävä määrä vapaaehtoisia