— Tuija Brax

Tuija Brax euroalueen talouskriisistä: Vastuut eivät vaaranna Suomen kykyä huolehtia omistaan

Euroalueen talouskriisin Suomelle tuomat taloudelliset vastuut eivät nykytilanteessa vaaranna valtion mahdollisuuksia vastata perustuslain mukaisista velvollisuuksistaan.

Syntyviä riskejä voi suhteuttaa tarkastelemalla eurokriisin vuoksi otettavan velan suhdetta valtion kokonaisvelkaan. Valtionvarainministeriö on osoittanut selvästi, että nyt kriisin vuoksi otettava lisävelka aiheuttaa suhteellisen pienen muutoksen valtion kokonaisvelkaan seuraavan vuosikymmenen aikana. ( kts. oheinen VM:n grafiikka)

– Tästä näkökulmasta taloutemme suurimmat haasteet ja riskit liittyvät jatkossakin omaan kykyymme hoitaa valtiontalouttamme ja siirtyä kestävän talouden globaaliin kärkeen. Suomen talouden mahdollisuudet ja riskit ovat jatkossakin meidän omissa käsissämme, vaikka on selvää, että asiat olisivat paremmin jos eurokriisiä ei olisi, sanoi kansanedustaja Tuija Brax vihreiden ryhmäpuheessa.

Hallitus on tehnyt kriisipolitiikassaan mahdollisuuksien taidetta yhteen sovittamalla Suomen huolet euron pelastamisen kannalta välttämättömiin toimiin. Erityisen arvon vihreä eduskuntaryhmä antaa sille, että hallitus korostaa pankkituen vastikkeellisuutta ja EVM:n käyttöä avustusohjelmiin.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa