— Marja Honkonen

Vihreä kirje - kesäkuu 2012

Tervetuloa lukemaan kesäkuun Vihreää kirjettä! Tämän kirjeen pääaiheena on kulunut ensimmäinen vuosi hallituksessa.

Kirjeen muut aiheet ovat:

Hyvää syntymäpäivää, hallitus!

Nykyinen hallitus viettää juhannuksena merkkipäivää. Perjantaina 22.6. tulee täyteen tasan yksi vuosi hallitustyöskentelyä. Puheenjohtaja Ville Niinistö summaa blogissaan kulunutta vuotta ja Vihreiden hallitussaavutuksia. Vuoden onnistumiset ja kohokohdat on listattu Vihreiden verkkosivuille.

Hallituksen ensimmäinen vuosi lähti heti liikkeelle talouskysymysten merkeissä, eikä aikaa alkulämmittelyyn ollut. Talouspainotteisuus politiikassa näyttää jatkuvan, kun poliitikkomme ratkovat euroalueen kriisiä.

Ville nostaa blogissaan hallitustyön suurimmaksi yksittäiseksi saavutukseksi sen, että valtiontalouden sopeutus tehtiin niin, että perusturvasta pidettiin kiinni. Työttömän perusturvaa jopa nostettiin ja pienten tulojen verotusta kevennettiin. Hallitus on tehnyt tuloeroja kaventavaa politiikkaa. Perusturvaan saatiin sadan euron korotus, rahaa satsattiin raideliikenteeseen ja sosiaaliturvan ja työn yhteensovittamista helpotettiin. Saimme kehysneuvotteluissa pidettyä kohtalaisen hyvin myös luonnonsuojelun ja kehitysyhteistyön puolta.

Myös veropolitiikassa sekä työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamisessa otettiin hyviä askeleita. Hallitus on tehnyt tuloeroja kaventavaa politiikkaa.

Viime vuoden kevään neuvotteluissa me olimme vahvoja. Meillä oli harkitseva suhtautuminen siihen, lähdemmekö ylipäätään mukaan hallitukseen. Tämä neuvotteluasema edesauttoi siinä, että saimme hallitusohjelmaan monia tärkeitä vihreitä painotuksia.

Ville on ympäristöministerinä ollut vuoden aikana paljon esillä etenkin kaivoksiin ja turvetuotantoon liittyvissä kysymyksissä. Ilmastopaneelin perustaminen ja ilmastolain valmistelu ovat puolestaan esimerkkejä askeleistä vähäpäästöisten ratkaisujen edistämisessä. Durbanin ilmastosopimuksen aikaansaamisessa Suomella oli merkittävä rooli.

Heidi Hautala on kehitysministerinä uudistanut kehityspolitiikan linjaa niin, että ohjenuorana on ihmisoikeuksien vahvistaminen. Myös salkun toinen puoli, omistajaohjaus, on ollut näkyvä pesti.

Molemmat ministerimme osallistuvat tällä hetkellä Rio de Janeirossa kestävän kehityksen kokoukseen, jossa on pyritty löytämään ratkaisuja niin ympäristön kuin ihmistenkin hyvinvointiin. Tärkeää työtä maapallon pelastamiseksi tehdään siis myös juhannuksena.

Aurinkoista ja ihanaa kesää!

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteenmuutokset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi.